Integrala telenovelistică

Ori de câte ori eu și Gogu pornim la drum lung cu mașina, ăla care nu conduce e responsabil cu muzica antrenantă, să nu adoarmă șoferul. Ce înseamnă muzică antrenantă? Asta îl întreb și eu pe Gogu când mă găsesc în această postură. Instrucțiunile lui sunt vagi, nu cred că mă poate învinovăți nimeni dacă se ajunge la discografia integrală a trupei Andre, de pildă. Sau, în cazul recentei vacanțe italienești, la un playlist intitulat “Muzică din telenovelele anilor 90-2000”.

-Cum pot să existe atâtea telenovele? Tu chiar te-ai uitat la toate serialele din care sunt cântecele astea? a întrebat Gogu de la volan, îngrozit.

-Nu le știu pe toate, am admis eu. Dar în unele cazuri pot să-mi dau seama cam din ce gen de telenovelă erau după cum sună muzica.

-Stai ce? a zis Gogu. Sunt mai multe genuri de telenovele? Nu erau toate la fel, cu fata săracă și băiatul bogat?

Aici am simțit nevoia să îi ofer lui Gogu câteva variante de povești telenovelistice, strict pe baza propriilor cunoștințe în domeniu, desigur din ce în ce mai demodate (sunt convinsă că au apărut genuri noi de telenovele cu care nu sunt în temă, și oricum serialele turcești sunt moțul de pe tort acum.)

Fata săracă și băiatul bogat

Asta e, ce-i drept, varietatea cea mai răspândită. Ce se întâmplă, știe toată lumea: fata e săracă, lucrează ca servitoare, mănâncă din gunoi, etcetera. Băiatul e bogat, locuiește într-o vilă, familia lui se împotrivește iubirii lor, etcetera.

În serialele Maria Plus cu Thalia, însăși tema muzicală te informa despre scenariu în așa detaliu că puteai sări primele 20-25 de episoade. De pildă, Maria Mercedes:

Maria Mercedes, la dispoziția dumneavoastră, de familia mea mă ocup eu
Maică-mea ne-a lăsat baltă pentru că taică-miu e un bețiv iresponsabil
Într-o bună zi, norocul mi s-a schimbat. Vindeam bilete de loterie
Și așa am cunoscut un bogătan care mi-a lăsat toată averea lui când a murit

Extrem de util! Nu se aplică în toate cazurile, totuși. Natalia Oreiro în Înger Sălbatic (un exemplar tipic de Fată săracă și Băiat bogat) anunța, cam vag, doar că vrea să schimbe durere pe libertate.

Telenovela cu gemene

Iarăși clar ca lumina zilei: 2 gemene identice, una e bună, alta e rea, aia rea vrea să-i belească viața celeilalte. La un moment dat una din ele se va da drept cealaltă, și/sau viceversa.

Aia rea e ușor de identificat după rujul țipător. Dacă aș avea o soră geamănă, eu aș fi geamăna rea, pentru că prefer rujurile țipătoare.

Varianta cu triplete Lanțurile Iubirii avea 2 triplete bune și una rea, dar una din cele bune era oarbă, ca să mai echilibreze un pic raportul de forțe în luptă corp la corp. Ceea ce îmi amintește de:

Telenovela despre o eroină cu dizabilități

Eroina e oarbă, mută sau șchioapătă un pic. Aceia dintre dumneavoastră care văd un posibil impact social pozitiv al telenovelei vor fi dezamăgiți să afle că dizabilitatea e tratată cu aceeași seriozitate ca transformarea tocilarelor din filmele americane când își dau jos ochelarii: e doar un pretext ca protagonista să cunoască un doctor chipeș care o operează, o vindecă complet și se îndrăgostește de ea. (Se întâmplă des, de asemenea, ca eroina să capete și să se vindece de diverse dizabilități și în povești care nu sunt în principal despre asta.)

Exemplu: Esmeralda, dar doctorul care o operează la ochi nu e alesul inimii ei, ci doar un Tăntălău oarecare.

Telenovela despre o eroină cu cazier

Un tip de serial foarte ofertant pentru actrițe ajunse la vârste matusalemice de 30+, care mai au astfel o șansă să fie personajul principal. Când era adolescentă, protagonista a fost acuzată pe nedrept de o crimă pe care nu a comis-o și a ajuns la pușcărie. De obicei are și un copil care e adoptat de altă femeie (deseori sora protagonistei); mama adoptivă nu-i spune niciodată copilului că mama biologică există la pușcărie. După 15-20 ani, eroina este eliberată sau evadează și vrea să-și refacă viața și/sau să își cunoască copilul și/sau să se răzbune pe ăia care au acuzat-o pe nedrept. (Ca și în cazul dizabilităților, eroinele de telenovele mai ajung la pușcărie și în povești care nu sunt în principal despre sejurul la pușcărie.)

Exemplu: Prizoniera, în care fiica protagonistei ex-pușcăriașe devine rivala ei în amor. Un alt exemplu interesant: Nevasta lui Iuda, unde (SPOILER SPOILER) la sfârșit aflăm că eroina NU a fost acuzată pe nedrept și e o criminală în serie psihopată.

Telenovela despre o fată rea

Protagonista e o fată frumoasă care știe că e frumoasă în loc să facă pe mironosița, flirtează cu mai mulți bărbați simultan în loc să fie obsedată de unul singur și vrea să iasă din sărăcie cu tot dinadinsul, de unde rezultă desigur că e o zdreanță oribilă și serialul o pedepsește în fel și chip. Acest gen de telenovelă NU are un final fericit pentru eroină. Exemple: Teresa (cu SALMA MOTHERFUCKIN HAYEK), Rubi.

Telenovela cu și pentru copii

Protagonista e în general o fetiță orfană, pe care o adoptă un bogătan scorțos dar cumsecade (cam ca în Annie). Mama ei trăiește, dar a pierdut-o într-un accident sau tragedie care a lăsat-o amnezică -la sfârșit se regăsesc, desigur. Pentru că nu există telenovelă fără romanță, eroina încearcă să-l combine pe tac-su adoptiv cu mă-sa reală (despre care nu știe încă că e mă-sa reală) sau cu o profă de la școală. Exemple: Andrea Celeste, Luz Clarita, Maria Belen

Telenovela cu și pentru adolescenți rebeli

În anii 90 deja nici măcar telenovelele nu mai puteau ignora că tineretul practică vicii precum sexul premarital, drogurile și bâțâiala la discotecă. Așa că telenovelele cu adolescenți rebeli aveau scopul de a avertiza publicul despre pericolele unei vieți fără virtute, simultan împachetând mesajul în muzică mai bumți bumți și costume mai cu sclipici. Era o actriță care avea mereu rolul fetei celei mai depravat-rebele pentru că avea PĂRUL SCURT și sunt sigură că am văzut-o îmbolnăvindu-se de SIDA într-o telenovelă și murind de supradoză în alta.

O subspecie a acestui gen este telenovela cu formații muzicale (Rebelde Way și remakeul mexican Rebelde), pe care însă nu le-am urmărit, pentru că deși îmi plac telenovelele și muzica de carton, în mod surprinzător nu mă înnebunesc după aceste 2 arome împreună.

Telenovela amuzantă

Să ne ferească Sf Stelian și Sfânta Parascheva de umorul din telenovelele amuzante, asta e tot ce am de zis. Betty cea urâtă e de vină pentru tot ce e rău pe lumea asta.

Telenovela de epocă

Am văzut tot soiul de telenovele de epocă, dar cele mai de efect sunt alea în care protagonistul mascul e un paria pirat bastard pletos care se îndrăgostește de o domniță delicată din înalta societate și înfruntă diverși nobili malefici și ipocriți. (Mai încolo, piratul află că și el e fiul unui nobil și moștenește o avere imensă, bineînțeles.) În Inimă Sălbatică, piratul și domnița în costum de călugăriță se mozolesc prin gratiile unei închisori de secolul nouășpe, ce-ți mai poți dori de la viață?

Telenovela orientalistă

Văd ca prin vis un serial argentinian în care protagonistul era un prinț arab cu cioc? Sau l-am inventat eu? Dacă își mai amintește cineva așa ceva, să mă contacteze pe adresa redacției. Apoi, desigur, Clona, care nu mai are nevoie de nici o prezentare. Pentru cei care nu știu: un bărbat brazilian se îndrăgostește de o arăboaică din Maroc, dar familiile le stau împotrivă. El are un frate geamăn care moare, așa că tac-su, care e un om de știință nebun, îl clonează, și după ani de zile clona fratelui geamăn se îndrăgostește de aceeași arăboaică din Maroc. Se petrec foarte multe dansuri din buric.

Telenovela cu reîncarnare

Am văzut doar 2 telenovele cu reîncarnare și aveau cam aceeași poveste cu sexele personajelor inversate, dar nu poți să uiți așa pretext narativ de mare angajament. Un bărbat burtos, bătrân și chel, dar bogat, e însurat cu o femeie tânără și frumoasă. În prostia lui, își imaginează că fata l-a luat din dragoste, deci, când află că nevestica are un amant de vârsta ei, face infarct și dă ortul popii. Sufletul lui se transferă instantaneu în corpul unui musculos arătos oarecare (presupun că asta nu e tocmai reîncarnare, mai degrabă posesiune demonică?), protagonistul îmbunătățit se hotărăște să-și seducă nevasta și să se răzbune pe ea. Ce se întâmplă cu sufletul bietului tânăr posedat în timpul ăsta pare-se că nu interesează pe nimeni.

În varianta gender-flipped, femeia “în vârstă” era de fapt destul de tânără și frumoasă și ea, ceea ce arată clar că femeile n-au voie să îmbătrânească. De asemenea, mai-tânăra căreia îi fură corpul e chiar propria fiică, parcă? Ceea ce e extrem de foarte fucked up.

Aș putea să o țin așa până mâine, că-mi mai trec prin cap alte 45 de scenarii telenovelistice standard, plus telenovele pe care nu le-am văzut (și posibil nu s-au dat la noi) dar sună distractiv, de exemplu asta cu un camionagiu și niște femei care se freacă de camionul lui? O fi ecranizare după “Sunt șofer pe 16 tone”?

…dar hai să ne oprim că mai am treabă.

P.S. Totuși, dacă își mai amintește cineva de prințul arab…era cumva și dresor de delfini?

6 gânduri despre „Integrala telenovelistică”

  1. Ha ha, mi-am amintit de telenovela aia cu printul arab :))). Mi-a luat vreo jumatate de ora sa o gasesc (am plecat de la numele tipei din rolul principal, pe care nu stiu cum am reusit sa mi-l amintesc – Araceli Gonzalez). Se numea Seicul, iar protagonistii au avut rol dublu, printul arab si fiica ambasadorului argentinian, care se indragostesc, dar iubirea lor era imposibila, pentru ca el trebuia sa se insoare cu nu stiu ce printesa, dupa care e omorat de varul criminal care voia tronul pentru el. Ea moare si ea la nastere, iar 20 ani mai tarziu, copiii lor se intalnesc si indragostesc, of course.

    1. Așa e, mulțumesc! Ai rezolvat misterul cu prințul arab. Și atunci, nu e că șeicul era dresor de delfini ci aceiași 2 actori, Araceli și Gustavo Bermudez, au fost protagoniștii romantici și în serialul Nano, unde el era dresor de delfini. De-aia s-au amestecat în capul meu.

  2. nu sunt foarte sigură, dar e posibil ca moțul de pe tort să fie intens dezbătut între telenovelele turcești și alea sud-coreene (protagonistele arată ca niște păpuși extrem de delicate în costume extrem de incomode). și mai sunt și unele indiene.
    trebuie sa mărturisesc că telenovelele n-au fost niciodată printre hobby-urile mele, dar totuși eram adolescentă în anii ’90, așa că se mai întâmpla un episod între o lectie la istorie și 5 probleme la matematică sau fizică. 🙂 tot ce ai povestit pare foooooarte familiar. a fost totuși suficient ca muuulți ani mai târziu, într-o excursie la barcelona, să fiu capabilă să cer o pătură suplimentară, că-s friguroasă.

  3. Am incercat serial coreean cu secretara Kim, am si scris, turcesc n-am incercat. Daca ii intereseaza pe cei 2 cititori si jumatate pot incerca.

  4. Ah cate amintiri, m’am amuzat, toata copilaria si’nspre adolescenta am suspinat dupa Fernando Colunga :))). Ce vremuri :D.

    1. Ah, da, Colunga cel musculos! Cunoscut in special pentru rolurile Luis Fernando din Sarmana Maria, Carlos Daniel din La usurpadora si Jose Armando din Esmeralda. Pentru ca nimeni n-ar putea iubi un barbat care are un singur nume.

Comentariile sunt închise.

%d blogeri au apreciat: