Scurtă vacanță în Belgia de la A la Ștrumf

Antwerp

Orașul cu cele mai multe Târguri de Crăciun pe centimetru pătrat din Europa. Adică n-am văzut toate orașele și târgurile de Crăciun din Europa, dar îmi plac generalizările și ăsta nu e site-ul CNN să aveți pretenția la acuratețe jurnalistică, deci: orașul cu cele mai multe târguri de Crăciun, am zis. Că o luai la stânga, la dreapta, spre centru, spre port, spre dracu-n praznic, nimereai tot într-un târg de Crăciun. Iar în ce privește târgurile de Crăciun din Europa, odată ce-ai văzut unul, le-ai văzut pe toate: aceleași căbănuțe prefabricate, aceiași cârnați și vin fiert și aceleași fântâni de ciocolată și inimioare din turtă dulce, aceleași covoare și căciuli de blană și lumânări artizanale pentru yoga și icoane pictate și bijuterii făcute din aceleași trei mărgele și sârme și decorațiuni de metal pentru grădină, etcetera, etcetera. Mai nou în ultimii ani vin și cu același risc de a fi călcate de un camion. Personal nu sunt fan, aș prefera spațiu liber ca să văd mai bine Clădirile Vechi de Prestigiu din piețele respective (vezi Grote Markt). Apropo, de ce mai există târg de Crăciun în ianuarie?

Bagaje

Ale mele au intrat în valiza în formă de pinguin, care a fost cu mine deja în atâtea locuri. „Eu nu-mi mai iau valiză”, a zis Gogu. „E mai practic să pun toate bagajele într-un rucsac.” Așa că Gogu a cărat în spinare prin Belgia un rucsac uriaș, oprindu-se ocazional în pragul leșinului, în timp ce eu trăgeam în urma mea eterna, cumintea valiză în formă de pinguin, pe rotile.

Benzi desenate

Belgienii își iau benzile desenate foarte în serios (vezi „Reduceri” pentru alte lucruri pe care belgienii le iau în serios). E unul din lucrurile pe care le apreciez cel mai mult la francofoni, și care nu se manifestă din păcate și pe insula unde locuiesc de 8 ani și mai bine. Nu că nu s-ar găsi benzi desenate berechet și în UK, dar fanii lor sunt un public de nișă nițel ciudățel în ochii oamenilor serioși, pe când în țara lui Tintin și a ștrumfilor ai parte de Tintin și de ștrumfi la tot pasul fără nici o rușine. O zi întreagă a vacanței noastre s-a petrecut în Muzeul Benzii Desenate din Bruxelles, care are și o sală pentru citit în voie (!!!), și un șop mare de unde eu și Gogu am plecat cu vreo zece kile de cărți (printre ele, volumul I din Arabul Viitorului de Riad Sattouf, pe care l-am și terminat în Eurostarul spre casă și vi-l recomand entuziast). De altfel, muzeul ăsta a fost cel puțin 50% din motivația excursiei în Belgia, și aproape că m-a convins să mă mut în Bruxelles în afara faptului că orașul în sine nu mi-a plăcut cine știe ce (vezi Bruxelles).

Bere

Berea din Belgia e prea tare pentru englezi, mi-au zis niște englezi cu resemnare, când le-am povestit unde-am fost în vacanță.

Bruges

It is, indeed, a fucking fairytale, cum bine spunea Ralph Fiennes in filmul turistic de mare popularitate despre acest oraș. Find ianuarie după sărbători, nu erau decât patruzeci de turiști pe milimetru. Toate clădirile au în vârf un colț de biscuit pătrățos.

Bruxelles

N-am vizitat cine știe ce prin Bruxelles, fiind ocupată cu Muzeul Benzilor Desenate, dar mi-a adus aminte de București. Nu știu de unde exact, poate talmeș-balmeșul arhitectonic pe alocuri (gen ruine vechi între un zgârie-nori de sticlă și o chestie brutalistă). Poate de-aia nu mi-e niciodată dor de București când sunt în Londra, pentru că Londra nu seamănă cu Bucureștiul deloc. „Gogu, ție nu ți-e niciodată dor de București?” am întrebat eu. Iar Gogu s-a uitat la mine de parcă l-aș fi întrebat dacă nu-și dorește un șut în coaie.

Ciocolată

N-am avut nimic împotrivă.

Eurostar

Terminalul Eurostar din Bruxelles a fost renovat în sfârșit, după secole de șantier și haos. Cea mai evidentă îmbunătățire, care semnalează destinația britanică întru salvarea călătorului dezorientat: un ceainic uriaș la intrare.

Gaufres de Liege

Nici la astea n-am avut nimic de obiectat.

Grote Markt

Piața centrală din Bruxelles e foarte frumoasă, dar cu ocazia prilejului sărbătorilor avea și ceva joc de lumini colorate proiectate pe clădiri și cu o voce de femeie misterioasă și amenințătoare, despre care nu știu ce părere să am pentru că n-am înțeles ce zicea. Sper că nu era vorba despre Brexit.

Tot ce-am văzut prin Bruxelles am pozat noaptea fiin’că am stat prea mult la benzi desenate

Manneken Pis

Dezamăgitor de mic. La câte am auzit despre el mă așteptam la un băiețel pișător magnific, uriaș, cu o puțulică cât o rachetă și un jet care să amenințe o inundație de proporții deasupra întregii Uniuni Europene.

Memo, trebuie să-l găsim pe Isus

L-am găsit de multe ori pe Isus în această vacanță de iarnă, atât în UK cât și în Belgia- în ieslea aferentă, situată de obicei între niște boxe care bubuie muzică de dans și antren din anii 80 pentru un patinoar. Ieslea conține părinții tereștri aferenți, cu măgarii și oile aferente, și desigur cu cei trei magi, care câteodată sunt păstori, alteori sunt și magi și păstori, în fine, nu mi-a fost niciodată clar care e varianta definitivă a poveștii ăsteia. E dezamăgitor însă când Isus e un bebeluș de plastic cumpărat în mod evident de la un magazin de jucării oarecare, și nu un Isus făcut pe comandă.

Isusul custom-order din Antwerp, pe de altă parte, pare să se fi născut la vârsta de trei ani

Moules frites

Vezi „Ciocolată” și „Gaufres de Liege”.

Reduceri

Belgienii iau reducerile de preț pentru turiști foarte în serios. În tren, o controloare extrem de prietenoasă a fost indignată să constate că am plătit bilet întreg când am fi putut să profităm de reducerea HAPPY TICKETS, așa că ne-a recomandat energic să cerem banii înapoi de la angajatorul ei. Și i-am cerut. Și i-am primit. După care am primit altă reducere la casa lui Rubens din Antwerp pentru că ne-am dus până acolo cu trenul.

Rubens

Rubens era un nene care picta foarte frumos și care s-a însurat cu o fată de șaișpe ani când el avea 53. Ca femeie, e foarte greu să apreciezi cu adevărat vreun Mare Bărbat din istorie fără să te ia cu greață la stomac. Casa lui din Antwerp e primul muzeu care s-a obosit până acum să-mi explice de ce paturile oamenilor dedemult erau așa scurte (dormeau în poziție semișezândă ca la dentist, cică face bine la digestie).

Spanioli

De ce s-au dus toți spaniolii în vacanță în Belgia iarna asta, știe cineva?

Ștrumfi

Mi-ar plăcea ștrumfii mult mai mult dacă n-ar exista Ștrumfița. Și Tudorel Toader, care e un antagonist foarte slab și neinteresant. În principiu îmi plac ștrumfii doar în ștrumfelile în care sunt doar ei în satul lor, cu minimum de Ștrumfiță (decât ștrumfeli misogine, prefer absență totală de personaje feminine). Ne-am întors totuși cu 2 volume din integrala ștrumfică, pentru că Gogu e mare ștrumf de ștrumfi și a vrut să ștrumfească și acasă.

3 gânduri despre „Scurtă vacanță în Belgia de la A la Ștrumf”

1. adică vrei să zici că Gogu a avut atâta bagaj încât ocazional căratul să-l leșine!?
    n-am nimic cu Gogu, pare un tip simpatic, eram un pic răutăcioasă eram la adresa tuturor bărbaților care comentează ”da’ ce cari atâtea în bagajele alea, ce-ți trebuie atâtea?! eu pot să plec la poli/expediție pe amazon/etc o lună și am nevoie doar de un rucsăcel din ăla normal /zilnic/de birou”. te rog să-i transmiți scuze lui Gogu.

1. Gogu e un băiat cât un urs, deci bagajele lui ocupă automat mai mult loc decât ale mele. După ce a citit acest comentariu, Gogu transmite să răspund că nu era așa de rău înainte să avem zece kile de benzi desenate pe care le-a cărat el, la care eu trebuie de asemenea să răspund că cele mai grele erau cele două volume cartonate din integrala ștrumfică, și acelea îi aparțin…și tot așa 😀