Cei mai enervanți oameni din lume

-dialog imaginar cu Emily Bronte, autoarea extrem de decedată a romanului La răscruce de vânturi-

Pe câmpiile și dealurile sălbatice și pline de mister din Yorkshire, aleargă fericită fantoma lui Emily Bronte, cu părul despletit și un șal făcut din lâna oilor din Yorkshire pe umeri. În urma ei, aleargă și Nadia, gâfâind ca un buldog francez.

Nadia: Emily! Emily Bronte! EMILY BRONTE! Stai să vorbim!

Emily se oprește la oareșce distanță și-i aruncă Nadiei o privire circumspectă.

Emily: Ce e? Ce vrei? Cine ești? Mă întrerupi din manifestările mele de spirit liber.

Nadia, după o pauză considerabilă ca să-și recapete răsuflarea: Sunt o cititoare recentă a romanului matale La răscruce de vânturi, și-am venit să-ți cer socoteală, Emily Bronte. Romanul matale e plin de CEI MAI ENERVANȚI OAMENI PE CARE I-AM GĂSIT VREODATĂ ÎNTR-O CARTE ȘI FIECARE DINTRE EI E MAI ENERVANT DECÂT CEILALȚI, PRACTIC NICI NU POȚI SPUNE CARE DINTRE EI E MAI ENERVANT. Emily Bronte, de ce n-ai pus numele cărții CEI MAI ENERVANȚI OAMENI DIN LUME?

Emily: E o carte despre pasiuni intense, devastatoare…

Nadia: Ce pasiuni intense, Emily Bronte? Ce pasiuni intense? Istericale, despre asta e cartea matale. Istericalele mă apucă și pe mine când citesc despre CATHERINE EARNSHAW, CEA MAI ENERVANTĂ FATĂ DIN UNIVERS, care zice că o să se mărite cu Edgar Linton pentru că are bani și e papleac, și după aia se miră că Heathcliff își ia câmpii când o aude. „Heathcliff, de ce n-ai stat să asculți când am zis dup-aia că totuși te iubesc mai mult pe tine?” Lua-te-ar dracu’, Catherine, ce contează ce-ai mai zis după aia? Important e că te măriți cu altul, ce voiai, să stea să fie băiat de mingi la nuntă? Și după aia Catherine îl așteaptă pe Heathcliff în ploaie și stă intenționat fix unde e șuvoiul mai mare și refuză să-și pună un parpalac pe ea, DUMNEZEULE, CATHERINE, CÂT EȘTI DE ENERVANTĂ, PUNE NAIBII UN PARPALAC PE TINE, PNEUMONIA NU E DELOC ROMANTICĂ ȘI SUNTEȚI ÎN SECOLUL OPTÎȘPE CÂND NU EXISTAU ANTIBIOTICE. Și după aia Heathcliff se întoarce, și Catherine Earnshaw, acum doamna Linton, îl tot invită pe Heathcliff în vizită și se miră că Edgar e nervos și Heathcliff e și el nervos. BĂGA-MI-AȘ PICIOARELE ÎN PAPUCI DACĂ NU EȘTI CEA MAI ENERVANTĂ FIINȚĂ DIN GALAXIE, CATHERINE LINTON NĂSCUTĂ EARNSHAW. CE TE AȘTEPTAI, SĂ-L CHEMI PE ĂLA PE CARE-L IUBEȘTI CU ADEVĂRAT ÎN VIZITĂ LA SOȚ, ȘI SĂ FIE PRIETENI, ȘI SĂ JOACE CROQUET AMÂNDOI CU PRIETENIE PRIETENEASCĂ? Și când Edgar și Heathcliff se iau în sfârșit la bătaie, Catherine zice, „vai, cât sunteți de imaturi și de egoiști, vreți să mă îmbolnăviți de nervi”. TOT EI SUNT EGOIȘTI, CATHERINE, FIINȚĂ INSUPORTABILĂ?

Emily: Ăăă…

Nadia: TACI DIN GURĂ, EMILY BRONTE, N-AM TERMINAT. Și după aia Edgar zice, „Catherine, te rog, hotărăște-te, ori ești cu mine, ori te duci cu Heathcliff ăsta?” și Catherine în loc să răspundă ÎNCEPE SĂ-ȘI MESTECE PERNA. Nici mai mult, nici mai puțin decât să-și mestece perna, să mănânce fulgi, ca un câine. NU-MI VINE SĂ CRED CÂT EȘTI DE ENERVANTĂ, CATHERINE LINTON NĂSCUTĂ EARNSHAW. Și după aia Catherine moare, și nici măcar așa nu scăpăm de ea pentru că se întoarce sub formă de fantomă ca să-l bântuie pe Heathcliff și pe alți cetățeni. CATHERINE, EȘTI CEA MAI ETERN DE ENERVANTĂ FEMEIE DIN CALEA LACTEE!

Emily: Ăăă, Cathy are o legătură sufletească demonică cu Heathcliff, și…

Nadia: HEATHCLIFF, CÂT EȘTI DE ENERVANT ȘI TU! Și nu doar atât, la un moment dat îl vedem spânzurând un cățel, HEATHCLIFF, EȘTI O BESTIE, ÎMI VINE SĂ TE POCNESC NUMAI ÎN CAP. Heathcliff trage la mizerie ca musca la căcat, îi place să-și facă singur viața amară, nu numai altora, O, HEATHCLIFF, TE POTRIVEȘTI PERFECT CU CATHERINE LINTON NĂSCUTĂ EARNSHAW. Și deși vede că dementa aia de Catherine s-a îmbolnăvit de nervi de la atâtea istericale, tot continuă s-o frece la bibilică, și după ce moare îl găsim dându-se cu capul de un copac. ACUM CE MAI VREI, HEATHCLIFF, TU AI OMORÂT-O, CE NU-ȚI CONVINE, CUM POȚI FI ATÂT DE ENERVANT? Și după aia zeci și sute de pagini cu Heathcliff abuzând fizic și psihic toate celelalte personaje umane sau animaliere care au ghinionul să treacă pe lângă el fie și din greșeală. HEATHCLIFF, EȘTI CEL MAI ENERVANT OM DIN IMPERIUL BRITANIC, ești ghinionul vieții lui Catherine și al oricui te-a cunoscut. Heathcliff e ca un personaj de telenovelă care tocmai când credeam că a terminat cu chestiile cele mai exagerat nasoale pe care putea să le facă, se gândește S-O DEZGROAPE PE CATHERINE CA SĂ SE MINUNEZE CE FRUMOS E CADAVRUL EI SAU CEVA DE GENUL ĂSTA. HEATHCLIFF, DUPĂ CE CĂ EȘTI ENERVANT MAI EȘTI ȘI NECROFIL, SIMT CĂ ÎMI VINE ȘI MIE SĂ MĂ DAU CU CAPUL DE UN COPAC.

Emily: Ăă, dacă preferi ceva mai cu oameni de treabă și cu bun simț, sora mea a scris un roman despre o guvernantă pioasă care se mărită cu un popă binecrescut…

Nadia, ale cărei emoții au atins un nivel unde nu mai poate decât s-o ignore pe Emily: Și Isabella, sora lui Edgar Linton, altă ființă extrem de enervantă! ISABELLA, CUM POȚI SĂ TE MĂRIȚI CU HEATHCLIFF DUPĂ CE ȚI-A SPÂNZURAT CÂINELE? CE CREDEAI, CĂ E NASOL CU CÂINII, DA’ CU TINE O SĂ FIE SIMPATIC? INCREDIBIL CÂT EȘTI DE ENERVANTĂ, ISABELLA, îți meriți soarta. O uau, se poartă urât cu tine? VAI, DAR CE SURPRIZĂ.

Emily Bronte se așază pe o buturugă și începe să se joace cu o veveriță, așteptând ca Nadia să termine criza de nervi.

Nadia: Și Linton Heathcliff, fiul lui Heathcliff cu Isabella, e și el supercalifragilistic de enervant, încontinuu se văicărește de ceva, ȘI DE CE MAMA NAIBII L-AU BOTEZAT LINTON, CĂ MĂ DOARE CAPUL, NUMAI TREI NUME ȘTIU OAMENII ĂȘTIA? Pe fiul Isabellei Linton cu Heathcliff îl cheamă Linton Heathcliff, pe fata lui Catherine Earnshaw, mai târziu Linton, o cheamă Catherine Linton, mai târziu Earnshaw, CUMPĂRAȚI-VĂ NAIBII UN DICȚIONAR DE NUME ȘI MAI COMBINAȚI-VĂ ȘI CU OAMENI CARE LOCUIESC DINCOLO DE DEAL, CĂ NU S-A TERMINAT LUMEA. Și Hareton Earnshaw, nepotul lui Catherine nr 1, e cică băiat bun, dar și el spânzură niște căței la un moment dat, CE-ARE TOATĂ LUMEA ÎMPOTRIVA CÂINILOR ÎN CARTEA ASTA? SIMT CĂ MĂ IA CU LEȘIN.

Emily: Dacă îți produc atâta neplăcere personajele mele, de ce-ai mai citit?

Nadia: Nu m-am putut opri, e numai vina ta, Emily Bronte. Trebuia să citesc până la sfârșit să aflu ce fac acești oameni oribili chiar dacă mă enervau cumplit, și-mi venea să-i iau la palme, DAR TREBUIA SĂ AFLU CUM SE TERMINĂ ȘI SĂ DAU ÎNCĂ O PAGINĂ ȘI ÎNCĂ UNA, SUNT ATÂT DE ENERVATĂ, EMILY BRONTE, ÎNCÂT CRED CĂ VOI ÎNCEPE SĂ MESTEC UN COPAC PRECUM EROINA TA TULBURATĂ, CATHERINE LINTON NĂSCUTĂ EARNSHAW.

Acestea fiind zise, Nadia se năpustește asupra unui copac, mestecându-i crenguțele energic și cu spume la gură ca un cățel turbat. Emily Bronte presupune, în mod corect, că s-a terminat conversația, ridică din umeri și pleacă, peste dealurile și câmpiile pline de mister din Yorkshire.

P.S. Cântecul ăla al lui Kate Bush se potrivește mănușă cu cartea, adicătelea e enervant și femeia care-l cântă pare un pic nebună și totuși trebuie să-l asculți până la sfârșit, după care te trezești că-l asculți de mai multe ori.

Pentru analize despre La răscruce de vânturi de calitate mai bună, vă recomand Hark! a vagrant. 

5 gânduri despre “Cei mai enervanți oameni din lume

  1. Eu am citit-o în tinereți și, în ciuda personajelor complet nebune, nu mi s-a părut palpitantă. 😀 Dar eram adolescentă, aveam nervii tari, așa c-am citit-o pînă la capăt. Oricum, m-a răcorit și pe mine cronica ta, mulțumesc. 🙂

    1. Eu m-am gandit dupa primele capitole ca e satira/comedie si mi-am dat seama abia mai incolo ca Emily vorbeste serios. Secventele alea de la inceput, in care noul chirias vine in vizita la Heathcliff si toata casa e plina de oameni agresivi si morocanosi care se urasc intre ei si sunt nepoliticosi cu musafirul e foarte amuzanta :))

Comentariile sunt închise.