Marea Britanie își ia peștii înapoi

Când a intrat România în UE acum 9 ani, parcă s-a bucurat lumea o groază, nu? Eu una nu-mi mai amintesc exact, că eram într-o perioadă mai apatică a vieții mele, dar îmi trec înaintea ochilor niște imagini vagi cu artificii și Băsexu strigând niscaiva slogan încurajator. În orice caz, era de bine.

În zilele noastre, desigur, devine din ce în ce mai evident că am intrat în UE fix la spartu’ târgului, când UE scârțâie și se clatină, ba chiar se pregătește de deces. Practic am ajuns și noi la petrecere cu juma’ de oră înainte să se termine, când deja lumea e beată criță și au început să plece pe la casele lor. De altfel, invitații ăi mai de soi strâmbă din nas și țipă că din cauza noastră pleacă, și că petrecerea nu mai e mișto dacă au fost invitați și niște sărăntoci și neamuri proaste ca noi. UE pentru noi e ca un câine bătrân pe care tocmai l-am adoptat și a și căzut lat în drum înainte să-l scoatem la pipi și înapoi măcar o dată. Poate pare că-s prea prăpăstioasă, dar dacă se cară Marea Britanie din Uniune, or să se care și alții după aia, plus tămbălăul financiar cu Grecia, plus tămbălăul cu extrema dreaptă în ascensiune, cu refugiații și gardurile de sârmă construite peste “granițele libere” ale Uniunii, și tot așa, zău, mira-m-aș de-o mai exista vreun UE peste încă 9 ani.

Acu, e posibil ca pe majoritatea cetățenilor de pretutindeni să nu-i intereseze în mod deosebit treaba asta, fiindcă în general, am impresia, lumea habar n-are la ce folosește UE și cu ce se mănâncă. Dar pentru cineva ca mine, care domiciliază și lucrează în Londra numai și numai pe baza legilor sus-numitei Uniuni, toată tărășenia cu Brexitul (care se arată din ce în ce mai probabil) e uraganul El Nino, nu altceva. Dacă aș fi avut asigurare medicală cât am fost studentă și șomeră (fără ajutor de șomaj) acilea, după cinci ani, zece saci de acte și un formular de 150 de pagini puteam căpăta rezidență permanentă, și apoi chiar cetățenie britanică. Dar, ghinion de neșansă! N-am avut asigurare medicală. Așa că numărătoarea începe mai dincoace -până atunci sunt cu fundu’n aer și încerc să-mi dau seama pe ce lume trăiesc.

Partea cea mai amuzantă e că nimeni n-are nici cea mai vagă idee ce o să se întâmple cu cineva ca mine după ieșirea din UE, și care o să fie statutul nostru legal. Am citit în enșpe ziare diferite că dacă se votează Brexit, Marea Britanie iese din UE imediat SAU iese din UE în termen de maxim 2 ani SAU iese din UE abia după ce negociază un acord cu termenii ieșirii, ceea ce poa’ să dureze și zece ani. În timp ce se pregătește ieșirea, noi, imigranții din UE, vom avea parte de aceleași privilegii ca și până acum SAU vom deveni extracomunitari peste noapte și va trebui să dăm cu teancurile de bani și cu amprentarea la biroul de vize, asta bineînțeles dacă avem un angajator dispus să garanteze pentru noi și un venit de peste 35 000 lire pe an (io n-am). De asemenea, după ieșirea din UE, noile reguli imigraționiste se vor aplica și pentru noi (vezi mai sus, viză, etc) SAU nu se vor aplica, pentru că am venit aici înaintea lor, conform Convenției nu știu care de la Viena sau Urlații din Deal.

Clar ca lumina zilei, nu? Să-ți tot faci planul cincinal cu încredere. Politicienii care tot freacă ridichea cu Brexitul nu știu nici ei ce-o să se întâmple și ce-o să le ceară UE dacă ies, dar nici n-au nevoie să știe. Important e să-i voteze publicul lui Nigel Farage și la următoarele alegeri. Iar ăia cu părerile cele mai intense despre UE sunt fix cei care înțeleg cel mai puțin ce face UE, din categoria tăntăloaicei care se plângea pe Feisbuc mai deunăzi că Anglia dă toate ajutoarele sociale imigranților ilegali (i-am dat unfriend). Pe scurt, situația e cam albastră.

-Da, nasol cu referendumul, a fost de acord o cunoștință, văzându-mă că mă agit. Când mă gândesc că dacă se votează, o să trebuiască să plătesc viză că să mă duc în vacanță în Franța! Ce enervant!

Cred că moaca mea s-a arătat prea puțin impresionată de suferințele turistului doritor de Franța, căci interlocutoarea și-a dat seama imediat că a dat nițel cu bâta în baltă.

-Vai, da, pe tine te afectează direct, nu-i așa? Dar nu-ți face griji, nu cred că o să vă facă nimic vouă, ăstora care sunteți deja aici, a adăugat ea împăciuitoare.

“Nu cred că o să vă facă nimic vouă, ăstora care sunteți deja aici” e un refren pe care englezii mi-l repetă des zilele astea, cu calmul caracteristic al omului care n-are altă grijă în afară de biletul de vacanță pe Coasta de Azur. Ca imigrant alb și deci relativ invizibil, într-un oraș cosmopolit în care în general nu face nimeni mișto de accentul tău străin, îți dai seama abia în asemenea momente pline de căcaturi birocratice cât de ne-om ești. În patrie care o fi pulsul? Se miră cineva de destrămarea Uniunii? Probabil că nu. Expații nu sunt interesanți decât când suferă de dorul țării, la coadă pentru candidatul prezidențial potrivit, de pildă.

-Când mă gândesc câte impozite am plătit în țara asta, mi-a zis cu năduf o fată care vinde supă vegană la cantină. Avem și noi drepturi! Ce, n-avem? Crezi că pot să ni le ia?

Eu ridic din umeri.

Și în timp ce cuget la toate astea pe stradă, la mine-n cartier, un compatriot necunoscut trece pe lângă mine cu telefonul la ureche.

-În țara asta toată lumea doar mimează că muncește, zice el, cu accent moldovenesc. Futu-le muma-n cur de Brexit!

El a zis-o, eu n-am zis nimic.

P.S. 18% dintre oamenii care dorm pe străzi în Londra sunt români, zice The Guardian.

P.S. 2 Dacă sunteți confuzi vizavi de titlu, priviți acest mirific videoclip al unui imn anti-UE cântat de o candidată UKIP, și vă lămuriți imediat.

12 gânduri despre “Marea Britanie își ia peștii înapoi

  1. *mira-m-aș (sunt sigura ca a fost un typo)

    Also, sunt (deocamdată) in teritoriu romanesc si sper din suflet ca UE sa ramana intreaga si infloritoare. E una dintre bucuriile vietii mele (si nu doar de turist), so fingers crossed sa se rezolve cumva in favoarea pastrarii integritatii sale. Si-ti inteleg teama, desi probabil o resimt mai putin…

  2. Stiu cazul unui albanez nascut in Germania care a fost repatriat in Albania de curand, dupa 20 si ceva de ani de trait aici. Vorbea germana la perfectie si foarte prost albaneza, acum e intr-o tara straina pentru el si nu stiu cum se descurca. Nu primesti cetatenia automat daca te nasti aici si cred ca o sa zboare in curand acasa si sirienii, a doua zi dupa incheierea conflictului. Stau intr-un bloc de azilanti si am vazut cu ochii mei cum albanezi, macedoneni, tunisieni, algerieni, armeni, marocani, somalezi si micutii din Eritrea (toti la 1,5m si 30 de kg imbracati) au disparut peste noapte si in locul lor au venit sirieni. Ma gandesc cand o sa vina si randul meu.

  3. S-au trezit cu 1 milion 200 de mii de straini intr-un singur an, de aia. Si ii ia la verificat pe toti. Nu conteaza de cati ani sunt sau ca au o cariera aici sau macar loc de munca. Acum oricine nu e cetatean european si nu provine dintr-o zona care se incadreaza ca si sinistrata (razboi, dezastre naturale) e trimis acasa. In Kosovo nu mai e conflict, nici in Georgia sau Somalia. Practic numai sirienii si cred ca si afgani mai pot pretinde statut de azilant in acest moment. Restul sunt emigranti pe motive economice, ca si noi doi. Daca nu reduc cumva numarul de straini nu mai pupa voturi la alegeri. Si asa ceriera lui Merkel cred ca e la final. Hitler i-a zis ca Germania are nevoie de mai multi arieni si ea a inteles sirieni.

    1. Britanicii n-au primit refugiați, așa că nu știu de ce se plâng. Dacă le pleacă toți străinii n-or să mai aibă cine să le spele veceurile și să le aducă pizza.

      Chiar, cum e cu refugiații la voi în Nemțălandia? Că văd că toată lumea care nu e în Nemțălandia are o părere, ba că e Apocalipsa, ba că e raiul generozității angelice.

  4. Ca de obicei nimeni nu are dreptate pentru simplul fapt ca adevarul este relativ. Sunt destul de linistiti deocamdata si nu fac multe probleme, raportat la njmarul lor mare de peste un milion. Ma gandesc cu groaza ce ar fi facut 1 milion de romani aici, veniti peste noapte. Pe de alta parte muncitorul german din este se simte furat si este frustrat, munceste mult pe bani putini si acum din taxele platite de el sunt tinuti si astia. Sunt o povara grea pentru bugetul si asa sarac al oraselor si comunelor din est. La noi toata zona depinde de fabrica VW care are greutati datorita scandalului cu emisiile. Sunt incasari mici la buget, somajul este in crestere si fiecare azilant costa. In landul unde sunt eu s-au inregistrat cele mai multe atacuri asupra azilelor, practic cat in tot restul tarii la un loc. Oamnei saraci, prepoderent germani, fara o exerienta a strainilor, majoritar atei (70%).

    1. Pai poate solutia ar fi ca acesti cetateni care conduc tarile bogate sa-i ia pe refugiati in propriile vile si mosii, in loc sa-i trimita tot printre oameni saraci.😀

  5. Refugiatii de razboi trebuie ajutati, asa e uman. Germania este o tara bogata si isi permite sa ii ajute dar cum ai zis si tu, nu din bugetul si asa sarac al unei primarii din Est ci din miliardele bancilor din Frankfurth si idustriasilor din Rheinland sau Baden-Wurtenberg. Frau Merkel spera ca acesti amarati de sirieni vor fi o forta de munca ieftina, lucru la care viseaza in fiecare noapte si industriasii germani dar tare ma tem ca astia au chef de orice numai de munca nu. Intr-o incercare disperata de ai folosi la ceva Frau Merkel a facut un apel la azilanti sa se canalizeze spre sport. Nu se pot integra si deja intreaga societate ii uraste, pana si restul Ausländerilor si chiar si ceilalti musulmani care vad in ei o concurenta.

  6. Oare ne facem că nu știm de ce s-a întors Cănuță în mormânt? Eu cred, că de felul lui, nu era sucit🙂

Comentariile sunt închise.