Femeile sunt nebune

Miranda_Sc_023_Medium
Rocks in my pockets, de Signe Baumane

Suntem nebune, nu? Așa zice lumea, inclusiv o grămadă de femei, care se hlizesc și se alintă când zic chestiile astea, probabil fiindcă li se pare foarte amuzant să se jignească singure, sau poate pentru că își imaginează că asta le delimitează într-o categorie de fete cul care nu sunt nebune și care sunt practic de-ale băieților. Dar în fine, suntem isterice, iraționale, emotive, controlate de hormoni, instabile, aud- de-aia nu e bine să avem femei președinte, femei șefe, femei la volan. E mult mai bine ca toți ăștia să fie bărbați, că doar bărbații sunt întruchiparea echilibrului emoțional, după cum poate constata oricine a fost vreodată la un meci de fotbal.

Trecând peste faptul că toate femeile sunt țicnite, pare-se, unele sunt și mai țicnite decât majoritatea. Mult mai multe femei decât bărbați sunt diagnosticate cu boli psihice. Cuvântul isterie vine de la o țicneală considerată specific feminină, iar istoria mondială a țicnelii e plină de bărbați autoritari și responsabili, fie ei doctori sau popi exorciști, care se chinuie să readucă pe calea cea bună și unanim acceptată de societate niște deviante. Puteți cumpăra din orice librărie o gamă largă de autobiografii scrise de femei țicnite: Girl, Interrupted. Prozac Nation. I never promised you a rose garden.

Sigur, se cere întrebarea: în ce constă țicneala, mai exact, și cine o definește? Pe de o parte, dacă auzi voci și vezi elefanți roz, pare incontestabil că ești țicnit de-a binelea. Pe de altă parte, dacă ai suferit o traumă nasoală, cât de adecvat e s-o numim boală psihică, ca și cum problema ar fi la persoana traumatizată, care nu vrea și pace să vadă că lumea e frumoasă și păsările cântă? Dacă ai o viață de căcat, și speranțe minime să se schimbe în bine, cât de anormal și bolnav e să-ți dorești să te sinucizi? (Ca să ne sporească confuzia, aflăm că bărbații se sinucid, de fapt, mai mult și mai cu succes decât femeile, deși societatea îi vede mai sănătoși la cap.) Și-n fine, ce ne facem cu faptul că definiția țicnelii e variabilă, și că în varii locuri și momente istorice ești considerat țicnit de-a binelea dacă ești ‘pe invers’, dacă ești ateu, dacă ești impertinent, dacă nu ești de acord cu politicienii momentului? Cum rămâi sănătos la cap dacă trebuie să accepți niște absurdități sinistre ca să fii considerat sănătos la cap? Din această dilemă nu putem ieși, nu-s vremurile sub om, e bietul om supt vremuri, cum a zis nenea ăla cronicar acu hăt-hăt, și nu putem să determinăm exact dacă se țicnesc întâi indivizii sau lumea per ansamblu. Eu personal cred că varianta doi e destul de probabilă.

Tocmai am fost să văd un film animat despre ‘femei nebune’ din neam în neam, făcut de o ‘femeie nebună’: „Rocks in my pockets”. Regizoarea Signe Baumane nu explică de ce nu se simt tocmai în regulă femeile din familia ei, și nici cum pot să se vindece, ceea ce e foarte bine, pentru că asemenea verdicte sunt pentru tăntălăi simpliști. În loc de asta, povestește cum a supraviețuit ea și cum supraviețuiește în continuare, cu mult mai mult haz decât sunt eu în stare să rezum. Signe Baumane e o animatoare independentă care a învățat animație fără să aibă o educație de profil, și care face și zice fix ce-i trece prin cap în arta ei și în general, fără să o intereseze cine se oripilează. Când mă fac mare, vreau să mă fac Signe Baumane. Dacă n-ați văzut „Rocks in my pockets” anul trecut la AnimEst, puteți să-l închiriați și online.  În fine, eu l-am văzut abia acum, și mi-au revenit în minte toate dilemele exprimate mai sus, și exprimate cu glas tare și de un cetățean din public, care a menționat războaie și comunismul dement și capitalismul dement și alte lucruri care te pot ajuta cu succes s-o iei razna.

Mai multe despre „Rocks in my Pockets” și cum i s-a părut Nadiei AICI, într-un articol în engleză scris în limbaj mai civilizat, jurnalistic și politicos. Între timp eu vă las cu un scurtmetraj de-ale lui Baumane despre naștere, care nu mă ajută deloc cu atitudinea mea vizavi de sarcină și naștere, și anume că mi se pare o chestie terifiantă și că dacă aș putea să mă sterilizez singură sănătos și nedureros aș face-o imediat, doar ca să mă asigur 100% că n-o să mi se întâmple și mie.

4 gânduri despre “Femeile sunt nebune

  1. Cand eram eu tanara si impresionabila si inca mai voiam sa fiu la fel cu toata lumea (brrr, ce-oi fi avut in cap?!) profa de psihologie judiciara (drept, asta e!) m-a lamurit ca atata timp fiecare dintre noi este diferit de oricare altul si nici macar gemenii univitelini nu-s identici 100%, nimeni nu e normal si ca normalitatea este un concept teoretic. A fost o epifanie, cerurile s-au deschis, ingerii au cantat, tobele au batut si goarnele au sunat. Faptul ca multi cred ca a fi „altfel” este o ticneala/nebunie, este problema lor si nu a mea. Excludem doar partial din discutie „nebuniile” din manualele de psihiatrie. Cat despre „stabilitatea” barbatilor care fac cele mai mari tampenii pt ca isi simt lezat orgoliul si masculinitatea, prefer hormonii mei. Macar astia o iau razna doar cateva zile pe luna sau in situatii speciale.

    1. Și eu voiam să fiu la fel cu toată lumea când eram mai jună😀 Mama îmi ținea veșnic morală din cauza asta.

  2. De ce sa ne turnam cenusa in cap singure? Manualul de statistica a bolilor psihice (faimosul DSM) arata clar ca incidenta bolilor psihice este mai mare la barbati decat la femei. Practic un baiat are considerabil mai multe sanse decat o fata sa dezvolte o patologie psihica grava, de exemplu autism, schizofrenie sau psihopatie. Femeile sunt atinse mai mult de boli „usoare” cum ar fi depresia, diverse nevroze dar care sunt reversibile. Cred ca pe undeva natura a vrut sa asigure supravietuirea speciei si le-a ferit pe femei de boli prea grave care fac imposibila functionarea normala in societate si deci posibilitatea de a creste copiii.

  3. Intr-o cartulie aiurita pe care am citit-o candva, personajul principal, medic, avea urmatorul dialog cu personaja principala: Am mai multi pacienti femei decat barbati. De ce, noi ne imbolnavim mai des? a intrebat ea. Nu, dar sexul vostru e mult mai dispus sa mearga la medic atunci cand are o suferinta.
    Redare aproximativa.🙂

Comentariile sunt închise.