HELP

tumblr_ncxosynK2f1smsmqro1_500

Știți cântecu’ ăla al lui nenea Cristi Minculescu cu vrei să dormi și dormi, nici nu-ți imaginezi, doar perna ta o vezi?

Eu vreau să dorm, dar nu dorm. Și într-adevăr, doar perna mea o văd, și mi s-a acrit de ea de când o văd.

Noaptea nr 1: m-am culcat pe la miezul nopții, am adormit la 8 dimineața câteva ore.

Noaptea nr 2: m-am culcat pe la miezul nopții, am adormit la 8 dimineața câteva ore.

Noaptea nr 3: Am reușit să dorm. Am dormit ca un bolovan.

Noaptea nr 4, adicătelea azi-noapte: M-am culcat pe la miezul nopții, n-am adormit deloc.

În orele de trezie (consecutiv prea multe deja, e dureros) mă gândesc obsesiv la o singură chestie: că n-am putut să dorm, că se apropie ora de culcare și iar nu o să pot să dorm, că o să stau în pat și o să mă învârt în stânga, în dreapta, cu ochii închiși, cu ochii deschiși, afară o să se facă din ce în ce mai lumină, mie o să-mi fie frică să mă uit la ceas să aflu cât timp a mai trecut, din când în când o să mă fâțâi la baie, colegii de apartament or să înceapă să mișune, unul câte unul, păsările or să ciripească- iar eu trează, mereu trează, ca un vierme neadormit, cum îmi mai zicea mama când eram mică și stăteam trează toată noaptea din proprie inițiativă.

Insomnia e o chestie tare singuratică. La patru dimineața într-o joi când nu poți tu să pui geană pe geană, oamenii din jurul tău dorm duși, călătoriți cu toții într-un ținut plăcut și odihnitor unde tu n-ai acces, dracu știe de ce, ghemuiți în inconștiență ca niște coconi de extraterestru, ceea ce bineînțeles e o comparație deplasată pentru că extraterestrul ești tu. Iar când se trezesc, și le spui că iar n-ai dormit (și simți nevoia să le tot spui, încontinuu), ei nu pot decât să clatine din cap cu mirare și oareșce simpatie, dar nu prea multă, pentru că ei au dormit bine și li se pare că te cam văicărești degeaba de un fleac.

În general nu invidiez pe nimeni și nimic, dar tare invidiez oamenii care pot să adoarmă instantaneu. Nici nu-și dau seama cât sunt de norocoși, afurisiții.

E o tortură să nu poți lua pauză de inconștiență de la realitate și de la tine însuți, mai ales dacă nu erai mare fan al realității de la bun început. Sunetele dor, culorile sunt prea colorate, oamenii care-ți sunt simpatici devin antipatici, oamenii care-ți erau antipatici devin atât de antipatici încât îți vine să-i pocnești. Azi fusei la o expoziție de căței adorabili unde existau categorii de concurs precum Cel mai dătător din coadă, și n-am avut nici o tragere de inimă. Ce știu cățeii adorabili care dau din coadă despre insomnie?

Cauza cea mai probabilă e, desigur, anxietatea-mi, cu care Vasilica nu m-a ajutat câtuși de puțin. De asemenea, creierul meu prietenos îmi face bucuria de a-mi tot reaminti despre o boală intitulată Insomnie Fatală, despre care am aflat gugălind, și cred că am mai povestit (cetățeni, nu gugăliți niciodată informații medicale), și care te omoară cu nesomn total, demență senilă și paralizie în maxim doi ani. Șansele de a te pricopsi cu asemenea blestem pe capul tău sunt mai mici decât alea de a câștiga lozul cel mare la loto, dar cineva trebuie să-l câștige și p-ăla, nu? Și uite-așa mă conving singură că n-o să mai dorm niciodată. Palpitații, panică. Pas de mai adormi.

Insomnia obișnuită, fără Fatal în coadă, n-are nici ea darul să mă liniștească ca diagnostic, cu toate că din ce-am înțeles e puțin probabil spre imposibil să te omoare direct. Tot gugălind, am dat de zeci de oameni care spun că n-au mai dormit deloc de săptămâni, că halucinează elefanți roz, că au ajuns la spitalul de nebuni, că și-au pierdut joburile, că sunt dependenți de enșpe feluri de pastile, care după o vreme oricum nu mai funcționează sau îi fac să facă chestii dubioase cum ar fi să se trezească noaptea să mănânce și după aia să uite complet. Și mă gândesc cu groază, nu vreau să ajung așa nu vreau să ajung așa.

Trebuie să dorm la noapte.

Trebuie.

Da’ probabil n-o să pot.

HELP.

30 de gânduri despre “HELP

  1. Hei…poate aceste randuri/ganduri o sa te ajute…Incearca seara sa faci undeva o alergare usoara (1 km..poate doi, daca te tin puterile), pune-ti la casti ceva relaxant, nu manca nimic de cina, fa-ti un ceai de tei cu miere si propolis, fa o baie(in cada ) cu ceva arome de eucalipt, scortisoara, etc, aeriseste-ti bine camera, pune-ti asternuturi racoroase si, cel mai important, nu te forta sa adormi…Nu tine nici-o sursa de lumina aprinsa, izoleaza-te de orice zgomot din afara, ascunde sau acopera orice instrument de masurare a timpului. NU zice niciand „TREBUIE sa dorm”, pentru ca nu vei reusi. Chiar daca nu esti o persoana religioasa, sau daca credinta iti este indoielnica, firava, inconstanta (daca nu, cu atat mai bine) incerca sa vizualizezi Ingerul tau pazitor…Sunt sigur ca bunica sau mama ta tia vorbit macar odat despre el…Incearca sa te detasezi de tine, de probleme tale…spune-ti, repeta-ti obsesiv in gand ” Sunt usoara, sunt tot mai usoara…plutesc, ma ridic, ma inalt…devin imateriala, aidoma Ingerilor…Am liniste..am pace…am odihna…Doamne, alunga de la mine toata zbaterea, truda si indoiala si pogoara Duhul Tau sfant asupra mea”
    Sper doar sa fiu iertat daca vei considera postarea mea o timpitenie evlavioasa…daca nu, nu🙂 Noapte buna !

    1. Eu una nu-s credincioasă dar în nici un caz n-aș spune cuiva care vrea să mă ajute că spune tâmpenii.🙂 Îți mulțumesc pentru sfaturi.

  2. Insomnia ta e generata de stres?

    Cateva lucruri care m-au ajutat pe mine la un moment dat, desi la mine era din cauza stresului (pur si simplu nu-mi putea opri creierul din a se gandi la lucrurile pe care le aveam de facut):
    – fara zahar (dulciuri/sucuri, mai ales pepsi/cola)
    – fara cafea/ness/alte prostii de la automate
    – fara verificat ceasul in miez de noapte la un telefon (deci pe un LCD)
    – cu o ora inainte de culcare, fara lucrat la/stat cu ochii in o dracie care emana lumina ( smartphone, monitor etc)
    – [cea mai eficienta solutie] sport (orice. aerobic acasa / aerobic la o sala / dans / fitness. dansul si aerobicul sunt si distractive, binedispun).

    Daca nu reusesti sa rezolvi, mergi neaparat la un psihiatru. Pe termen lung poate avea un impact serios asupra creierului (deci a capacitatii mentale).

    Multa sanatate!

    1. Da, cred că stres, exact asta e și problema mea, nu reușesc să „închid” diversele gânduri și griji din creier.

      Mulțumesc pt sfaturi.

  3. Si eu cred ca ce a enumerat Adriana ajuta. As zice ca ultimul punct ajuta cel mai mult dar nu ti-as recomanda sa faci sport. Iti recomand un loc de munca unde se face munca fizica, dupa 8 ore de munca dormi in orice pozitie. Daca nu, ai incercat sa te apuci de baut? O sa inlocuiesti toate grijile si nevoile tale cu una singura. E ca un fel de comprimare a tuturor problemelor in una singura: unde imi e sticluta? E un hobby cam scump ce e drept.

      1. Corect, nu bei destul. Tocmai citeam ca un fost fotbalist englez, Gascoin, ajunsese la 4 sticle de vodca pe zi.

  4. My 2 (or 3) cents:
    – cauta o tehnica de relaxare. E plin youtube-ul de ele. Una care functioneaza la mine si pe care am folosit-o cu partial succes cand am incercat sa calmez niste pacienti pre/postoperator ar fi metoda in care: stai in pat, lumina inchisa, te calmezi, te gandesti la ceva relaxant/o amintire placuta, timp in care iti reglezi respiratia pe cat posibil; apoi iei membrele pe rand si iti imaginezi (iti „spui”) toti muschii incordati (poti sa-i si incordezi cu ocazia asta, cateodata ajuta), apoi iti imaginezi („spui”) ca i-ai relaxat. Apoi respiri adanc. Apoi treci la urmatorul membru si tot asa. Termini membrele, poti trece la zone (abdomen/torace/spate/gat). Apoi iarasi te gandesti la o amintire placuta. Apoi reincepi. In cel mai rau caz, chit ca n-adormi, te relaxezi si nu te gandesti la orice altceva iti sta pe cap.
    – poti incerca 4-7-8 breathing technique. Respiri 4 secunde, tii in tine aerul 7 secunde, expiri in 8 secunde. E cam zgomotoasa metoda asta, te ajuta daca te fortezi s-o faci cat mai silentioasa. In esenta, ideea e sa-ti fortezi respiratia sa fie regulata. Cum te „concentrezi” pe chestia asta, iti ies alte ganduri din cap. Amandoua la un loc ar putea sa ajute.
    – daca totul esueaza, nu sta cu orele in pat cu lumina inchisa. Ridica-te si gaseste cel mai plictisitor lucru la care te poti gandi si incearca sa-l citesti. Sau gaseste ceva mai complicat de citit si incearca sa-l citesti cap-coada. Cauta pe pubmed informatii despre sleep disorders, gaseste articole care nu au doar abstract (articole intregi, adica) si citeste-le. Mama, mama, ce soporifice sunt. La mine functioneaza treaba asta cu cursurile de pediatrie si mai ales de geriatrie intr-un mare fel. Ceea ce e ironic, pentru ca in geriatrie insomnia si problemele de somn sunt importante.🙂
    Daca dureaza (de) mai mult de 2 saptamani, ar fi bine sa te duci la un doctor.

  5. Am avut și eu probleme cu insomnia pentru că sunt o persoană emotiva și îmi fac griji din multe probleme. Eu am reușit să adorm cu melatonina. O pastilă când te pui în pat. Lumina și zgomotul reduc nivelul de melatonina din creier așa că încearcă să obscurezi ferestrele și să folosești dopuri pentru urechi. Încearcă să nu lucrezi la calculator înainte de culcare și să iei o cină ușoară. Sper mult să-ți ajute !

    1. Mulțumesc pt sfaturi.
      Am auzit și eu că melatonina ajută, din păcate în Marea Britanie nu se poate cumpăra decât cu rețetă.

  6. Google is your friend.

    I’m not your friend, but I hope I can help. Lapte cald, şodou, ceai de tei (nu neapărat cu lapte cald şi şodou), vezi şi tu ce mănânci seara (adică nici la 18:00, da’ nici la 02:00, nici deloc, dar nici cu juma’ de oală de sarmale sau bulz sau ce mai au ăia prin Anglia), mai taie din zahăr/cafea/blue light dacă e cazul, şi activitate fizică. It’s supposed to work. Pentru mine astea funcţionează şi nu prea. Drept e că-s suficient de încăpăţânat şi distrat (oleacă paradoxal) încât să reuşesc să mă auto-sabotez.

    Ca metodă personală (cu ceva mai mari şanse de succes): KLF – Chill Out. Don’t let the easy-breezy name fool you, e un album cum n-am auzit în viaţa mea, nici nu ştiu dacă poţi să-i zici muzică. Sunt nişte colecţii de sunete contopite şi amestecate în zgomot de roţi de tren. De ascultat la volum încetişor, cu fade de 3 secunde între piese, în ordinea pieselor. Pune-l pe repeat, just in case. Te ia şi te duce foarte binişor. (Check „sugestii şi reclamaţii”.)

    Sau, dacă n-am unde să ascult, îmi număr respiraţiile în serii de câte patru, că am citit eu undeva că merge. Merge cât de cât, but this is the most boring thing ever.

    În ultimă instanţă, există somnifere, frate.

  7. – Sport. Trage de tine juma de ora -> o ora in fiecare zi cu vreo 2 ore inainte de culcare.
    – Nu alcool. Somnul indus de alcool e porcarie. Plus ca te doare capul dupa aia.
    – Fa-ti timp si pentru tine. Dar pentru tine, nu pentru prieteni, iubit etc. Pune niste paranteze intre care sa te lafai doar tu.
    – Renunta la electronice (pc, telefon) macar in pat inainte de culcare. (Re)citeste carti de hartie nu pe ebook reader.

    1. Danke schoen, da’ asta cu sportu’ presupune că mai rămâne timp de sport după muncă plus peste trei ore naveta dus întors, plus activități absolut necesare precum mâncat și spălat.

      1. La cum te „cunosc” eu pe tine din ce ai mai scris pe aici, greu iti misti partile mai mult sau mai putin moi spre ceea ce inseamna miscare fizica. Cercetatorii britanici numesc cheastia asta lene. Mai taie si tu din timpul alocat insomniei.
        Parerea mea.

      2. E drăguț că ai impresia că mă cunoști deși nu mă cunoști, dar aș zice să te abții. Nimic nu mă calcă pe nervi mai mult decât cetățenii care au impresia că sunt în măsură să evalueze cât de leneși sau harnici sunt alții.

      3. „Cunosc” era in ghilimele. Deci dimpotriva. Iar legat lene sau nelene chiar tu te exprimai referitor la propria-ti persoana cam la fel din cate mi-aduc aminte (mi-e lene sa caut acum textul).
        In rest numai de bine, somn usor si sanatate!

  8. mă bag și eu în seamă. în general nu sufăr de insomnii, dar din când în când, noaptea de duminică spre luni e cu peripeții. adormit greu, dormit prost și oarecum coșmaros, trezit cu muuuult înainte să sune ceasul, d-astea. ce pățesc eu e floare la ureche, dar îmi da o vagă (extrem de vagă) idee despre ce e insomnia.
    ce mă ajută pe mine.
    1. să nu-mi fie prea cald sau prea frig. cu prea cald mai supraviețuisc, dar cu prea frig nu, uneori toamna, mă trezesc în creierii nopții și mai pun ceva pe mine.
    2. să nu am picioarele reci. se întâmplă și vara. pur și simplu nu pot să adorm până nu mi-am încălzit picioarele. așa că uneori pun șosete.
    3. o burtă nici prea goală, nici prea plină.
    4. când gândurile zburdă ca mieii pe câmpie, folosesc o tehnică de respiratie. inspir un număr de secunde, dar în așa fel încât să umplu stomacul cu aer și abia apoi plamânii . (nu se umple stomacul doar partea de jos a plămânilor), țin aerul același nr de secunde, expir același nr de secunde, tot așa, până simt că se golesc de aer stomacul și plămânii. cică se cheamă respirație masculină și e mai profundă. (am aflat muult după ce m-am apucat de sportul ăsta🙂 cam nasol când ești operat pe burtă și te-ai obișnuit cu ea) țin o mână pe stomac și una pe piept să simt cum se mișcă. și număr, sunt atentă la mișcarile corpului, etc. candva făceam asta de mai multe ori, până alunecam direct în somn. o găsesc foarte relaxantă și mai ales liniștitoare pt gânduri. acum, nu știu cum să zic, parcă nu mai am răbdare, dar și cele câteva manevre inspir-țin-expir reuseșc să mă calmeze suficient să nu mai alege gândurile ca hamserul în roată.

    1. Exact asta face mintea mea, aleargă ca hamsterul în roată.
      Acum mi-am amintit de hamsterul meu decedat, aww.

  9. Poate ca-ti faci prea multe probleme in legatura cu somnul.Este posibil ca sistemul tau nervos sa fie de buna calitate si sa aiba nevoie de mai putin timp de refacere. Dar daca tii neaparat sa dormi la fel de mult ca majoritatea, incearca sa-ti faci un program de somn care sa inceapa inainte cu 1-2 ore de miezul noptii, in mod repetat si o sa vezi ca vei adormi cam la acea ora.
    Pe de alta parte, nu-i asa bine sa dormi, somnul ne consuma cam un sfert din viata.Neavand niciun fel de probleme de acest fel, habar nu am de alta metoda de a adormi. Ba, mai stiu una, am o catelusa care sta cea mai mare parte a timpului in casa, este blanda si educata.Cand sta langa mine si o mangai intre urechi, adorm inaintea ei. Nu-ti ascund insa ca te invidiez putin, mi-ar placea sa dorm mai putin si sa fiu activ mai multa vreme. Dar asa sunt oamenii, niciodata multumiti cu ce au.

    1. Țin minte când aveam și eu cățel, câinii sunt foarte eficienți la inducerea unei stări de calm, haha.

      În general trebuie să dorm minim 4 ore pe noapte ca să fiu funcțională. Mai puțin de atât și orice timp de așa-zisă conștiență câștigat e irosit într-o stare de semi-moțăială tristă.😀

  10. Eu am avut un curs de psihoterapie si pentru insomnie se recomanda psihologia inversa, adica in loc sa iti spui ca trebuie sa dormi incearca sa te concentrezi la maxim pe…a nu adormi. Ca exemplu proful ne spunea „Ati vazut vreodata paznic de noapte cu insomnie? ”🙂 Daca simpla concentrare nu merge, atunci nu trebuie sa continui sa stai in pat si sa ruminezi ca iata inca o noapte in care nu inchid un ochi. trebuie sa te scoli si sa faci o activitate care iti displace, de exemplu sa speli vasele sau sa cureti prin baie. chiar daca nu functioneaza instantaneu, macar te ajuta sa te deconectezi de la gandurile negative.

    In rest, ai incercat valeriana? La mine chiar functioneaza. Si ca sa fiu sigura ca nu e autosugestie, am luat o pastiluta ziua si chiar m-a luat un somn serios…dar nici asta nu e un test asa bun pentru ca ziua ma ia mai des somnul ca noaptea :))

  11. Singurele lucruri care au functionat la mine au fost dopurile de urechi (NRR 33) si o masca de dormit (ca am in dormitor tot felul de luminite palpaitoare de la electronice). Mi-a luat vreo doua zile sa ma obisnuiesc, mai ales cu dopurile, dar am dormit cum nu mai dormisem de ani si ani. In prima saptamana am dormit aproape 12 ore pe noapte, ma culcam la 8 seara, si tot as mai fi dormit, parca nu se mai satura organismul de somn de calitate. Apoi s-a reglat programul la 7-8 ore pe noapte. Eu zic ca merita incercat si asa, cu blocarea zgomotului si a luminii, nu ai nimic de pierdut. Bafta si somn usor!

  12. So, pentru ca oricum aveam de gand sa iti scriu cum c-ai fi sora mea de la alta mama, si ca banuiesc ca s-a intamplat ceva de-am crescut separat, mi-am gasit subiectul perfect la care sa macan.
    Sunt niste oameni care ti-au sugerat chestii foarte misto si eficiente (sport, meditatie, dieta), dar e foarte important cat de mult crezi tu ca te-ar ajuta si cat de inclinata esti tu sa le abordezi. Si d-asta ce ti-as propune ar fi sa te gandesti la ele si le pui in ordinea preferintei si disponibilitatii tale pentru ele. Pentru ca altfel exista tendinta de a incerca razlet una sau alta dintre ele, sa vezi ca nu functioneaza si sa te descurajezi.
    Pentru ca o Vasilica ar putea fi de folos, cu conditia sine que non sa nu fie vasilicoasa, eu pot sa-ti spun de o colega de facultate de-a mea care lucreaza in Londra http://psychotherapy-ta.co.uk/ . Daca nu-ti surade, sunt terapeuti in Ro care lucreaza pe skype si asta ar fi iar o idee, poate nu cea ideala, dar functionala.
    Also, fii blanda cu tine. Da, o anume tensiune face gandurile astea sa dea rotocoale inepuizabile, si de multe ori reactia e de ciuda sau de suparare fata de propria persoana, dar asta nu face decat sa amplifice „frumusetea” de cerc vicios. Mintea ta incearca sa faca tot ce poate pentru a gestiona stresul si anxietatea, si asta e ce ii iese acum. Nu inseamna ca nu poate mai mult, dar are nevoie de rabdare si intelegere, altfel it acts out.
    In fine, asta a fost batutul meu de campi, ma retrag ca o panseluta, cu speranta ca noptile iti sunt mai bune.

    1. Danke schon. Într-adevăr, pare că lucrurile au revenit la normal în ultima vreme. În orice caz mulțumesc de sfaturi și recomandări.🙂

  13. Ai incercat sa pui filme intr-un cinema obscur din Londra cu penisuri intercalate intre cadre? Sau sa defii ospatar(ita?) intr-un club de noapte? Sau un grup de suport unde sa plangi din cand in cand?

    Mai serios, la mine functioneaza exercitiile de imaginatie. Iti imaginezi de exemplu cum ar fi daca toti am ramane dintr-o data doar cu un singur picior. Cum s-ar modifica metroul pentru asta, cum ar fi urmatoarea olimpiada. Iti tii creierul zurdand prin idei stupide pana adoarme.

    Bafta!

Comentariile sunt închise.