Shiny Happy People (II)

Nadia și anxietatea, episodul doi: după lupte seculare care au durat mai puțin decât mă așteptam, primesc programare pentru consiliere cu una din fetele care au ținut uorcșopul de inițiere- Vasilica, cea care seamănă cu o nevăstuică.

Mi se oferă opțiunea de a fi consiliată prin telefon. Explic că vorbitul la telefon e una din chestiile care îmi provoacă anxietate, așadar n-are nici un sens să fiu consiliată pentru anxietate prin telefon.

Așa că mă duc în persoană. Înainte de fiecare ședință trebuie să completez din nou chestionarul pe care l-am completat deja pentru Olguța la telefon (vezi episodul anterior) și apoi la uorcșopul de inițiere. Chestionarul mă întreabă cât de nașpa mă simt pe o scară de la Deloc la Tot Timpul, codificată și cu numere de la 0 la 7. Vasilica adună scorul și trage concluzii.

Vasilica: Săptămâna asta ai cu două puncte mai puțin decât săptămâna trecută, deci ai avut o săptămână mai bună!

Am avut, de fapt, o săptămână semnificativ mai proastă, dar nu notez mereu chestiile care nu se schimbă cu aceeași cifră pentru că uit dacă data trecută le-am apreciat cu 2 sau cu 3. De asemenea, am început să-l completez în dorul lelii pentru că mi s-a acrit de el și pentru că m-am plictisit să zic săptămânal unui formular că nu-s grasă, nu fumez și nu vreau să mă sinucid Niciodată, sunt descurajată și nemotivată Uneori și am insomnie și neliniști Des. Poate ar trebui să țin un tabel, ca să fiu sigură că valorile reflectă cu acuratețe progresul sau regresul stării mele de spirit și nu o induc pe Vasilica în eroare. Văd în formularul ăsta potențial să ducă un obsesiv-compulsiv pe calea pierzaniei destul de depărtișor. Noroc că pe mine mă doare în papuci dacă Vasilicăi îi place scorul meu sau nu.

Vasilica: Nadia, astăzi o să vorbim despre legătura dintre gânduri și stări. Ce crezi, care e legătura dintre gânduri și stări? Ce se întâmplă când ai un gând nasol?

Nadia: …

Vasilica:(zâmbind ca unui copil de cinci ani înapoiat mintal) Spune-mi, care crezi că e legătura?

Nadia:… Un gând nasol îți dă o stare nasoală?

Vasilica: Da, da! Corect! Deci tu ai stări nasoale pentru că ai gânduri nasoale!

Mulțumesc, Căpitane Evident, sunt vindecată!

Vasilica are un tabel cu tipurile de gânduri nasoale care te fac să te îngrijorezi. Ele se împart în două mari categorii: Îngrijorări Utile și Îngrijorări Inutile. Îngrijorările Utile sunt alea care te determină să acționezi util. Îngrijorările Inutile sunt vizavi de lucruri pe care nu le poți schimba.

Vasilica: Nadia, dă-mi un exemplu de lucru pe care nu îl poți schimba!

Nadia: Moartea. Toți o să murim la un moment dat.

Vasilica e fără replică o secundă.

Vasilica: Da, dar hai să ne gândim la ceva mai puțin deprimant. Hai să zicem…ai mai împlinit un an. Pot să schimb că am mai împlinit un an? Sigur că nu. Deci n-are rost să mă îngrijorez că acum am mai mulți ani.

Nadia: Dar tocmai de-aia e vrednic de îngrijorare. Pentru că nu poți să schimbi nimic. Dacă ai putea să schimbi ceva, te-ai apuca să schimbi și nu te-ai mai îngrijora.

Vasilica clipește des.

Vasilica: Să vorbim acum despre tipurile de îngrijorări inutile. Tipul unu, îngrijorările improbabile! Care e probabilitatea că o să am un accident în drum spre serviciu? Foarte mică! Deci, n-are rost să mă îngrijorez! Dacă am stabilit asta, acum pot să mă gândesc la altceva!

Nadia: Cred că nu înțelegi cum funcționează anxietatea. Nu-mi folosește la nimic să mă gândesc că ceva e Improbabil, atâta timp cât e Posibil.

Vasilica clipește des.

Și tot așa. La sfârșit, Vasilica mă întreabă dacă am întrebări. Eu nu am întrebări. Apoi îmi dă o temă pentru acasă. Terapia ei e ca o cutie pe care scrie Soluție, și în care se străduiește din greu să îndese Problema mea.

Vasilica: Întâlnirea următoare e în data de cutare!

Nadia: În ziua alegerilor, altă chestie vrednică de îngrijorare.

Vasilica (râde): Daaa? Atunci sunt alegerile? Habar n-aveam. Păi de ce să te îngrijorezi?

Nadia: Mă îngrijorează că Nigel Farage s-ar putea să câștige și să ne dea dracului afară din țara asta pe ăștia care venim din UE.

Vasilica (râde): A, politica. Cine mai știe, unul zice ceva, altul zice altceva, cine să țină socoteală? Eu habar n-am de politică. Tu votezi?

Nadia: Eu nu pot să votez. Cum ziceam, sunt venită din UE, nu cetățean britanic.

Vasilica: (râde) A, da? Așa funcționează? După cum vezi, habar n-am de politică! Cui îi pasă de politică? Mie nu! Bine, atunci să sperăm că o să iasă cine vrei tu și o să fii veselă când ne vedem!

Mă bate gândul să-i explic că n-o să știu cine a ieșit din moment ce vin dimineața în ziua alegerilor, dar mă dau bătută. Probabil nu știe că rezultatul nu e instant, imediat ce votezi. Nevăstuicile nu votează.

Vasilica e la fel de vorbăreață și ciripitoare ca la uorcșopul unde am văzut-o prima dată, dar după zece-douăzeci de minute de consiliat începe să se ridice imperceptibil la suprafață un soi de nervozitate, care o face să vorbească din ce în ce mai repede și să gesticuleze ușor dezordonat. După treizeci de minute îi apar pete roșii pe gât. Cred că e din cauza mea. Poate faptul că sunt atât de Gică Contra o împinge pe Vasilica în anxietate în locul meu.

Vasilica: Nadia, data trecută ți-am dat un tabel cu un Jurnal al Îngrijorării: Îngrijorarea, Data îngrijorării, Durata îngrijorării (în zile, ore și minute), Intensitatea îngrijorării (în procente). L-ai completat?

Nadia: Nu l-am completat pentru că nu pot să identific momentul și durata exactă a unei îngrijorări, e imposibil.

Vasilica: Cum să fie imposibil? Când îți vine vreo îngrijorare, scrii repede în tabel.

Nadia: Îngrijorările nu vin și pleacă la minute fixe precum trenurile în gară.

Vasilica clipește des.

Ultima dată când ne-am văzut, Vasilica mi-a zis că trebuie să discute cu echipa ei dacă nu cumva există opțiuni de consiliere mai bune pentru mine, pentru că, pare-se, asta nu prea funcționează. Și că o să mă anunțe de rezultat.

Încă nu m-a anunțat nimic, sper că nu se ascunde de mine.

5 gânduri despre “Shiny Happy People (II)

  1. N-o vad bine pe Vasilica, cred ca in curand o sa aiba ea nevoie de consiliere, poate de-aia vrea sa vorbeasca cu echipa. Chestia e ca daca recunoaste asta nu mai ai incredere in ea- presupunand ca ai. Din ce ai relatat, pe mine nu m-ar fi convins ca este un bun terapeut Sau fie, consilier.Cred ca ti-am spus parerea mea despre psihologi si psihiatri, cum ca incearca sa ne incadreze cu tot dinadinsul in niste tipare. Si tu esti o persoana mai greu de incadrat, asta-i creaza o mare si neplacuta deruta.

    1. Cred ca mi-ar fi placut mai mult de ea daca ar fi recunoscut ca si ea are nevoie de consiliere, in loc sa turuie si sa recite niste chestii invatate pe dinafara despre cum cred altii ca se rezolva anxietatea si fobiile :))

  2. Vezi ca aia de te consiliaza e mai nebuna ca tine. Sau daca nu era, acum sigur e.

      1. Mereu am fost de parere ca nebunii sunt de partea gresita a gardului de la azil. Cei „normali” ar trebui inchisi acolo.

Comentariile sunt închise.