Scopul scuză mijloacele, a zis nemuritorul Gambetta

-dialog imaginar cu un scriitor viu și iubit în întreaga lume, din motive care pentru subsemnata rămân un mister-

Nadia: În episodul de astăzi vom discuta despre o carte SF celebră pe care am găsit-o prin casă, produs al perioadei SF prin care trece prietenul Nadiei în ce privește achiziționarea de beletristică: Jocul lui Ender, de Orson Scott Card, povestea fascinantă a unui copil genial care conduce umanitatea în lupta cu o rasă de furnici uriașe! Dă-i drumul, A’lu’Card. Hehehe. A’lu’ Card.

Război: mișto! Homosexuali, Obama, ecologie: nașpa!

Card: Ha?

Nadia: Dracula scris invers?

Card: ….

Nadia: …În fine, lăsați-o baltă. Ziceți-mi ce-i cu Ender.

Card: Povestea noastră se petrece în viitor, unde umanitatea are o grămadă de chestii tehnologice mișto și călătorește în spațiu, dar altminteri nimic nu s-a schimbat în stilul ei de viață, de pildă oamenii trăiesc tot în familii nucleare și copiii tot trebuie să meargă la școală.

Nadia: Hm, seamănă destul de mult cu prezentul.

Card: Eroul nostru, Ender, adică Sfârșitorul, are 6 ani și este un copil-minune considerat ultima speranță a omenirii în calitate de viitor comandant militar care va Sfârși (te-ai prins?) un război intergalactic cu rasa Gândăcoilor!

Nadia: Subtil!

Card: Înainte de Ender, și frații lui mai mari au fost considerați Viitoare Speranțe, dar au eșuat. Fratele mai mare al lui Ender este un monstru malefic care TORTUREAZĂ VEVERIȚE. ..

Nadia: Huo!

Card:… și care toată ziua amenință să-l ucidă pe Ender. Te voi ucide, Ender, spune el. Oare mă va ucide cu adevărat? Se gândește Ender. Nu, nu ar avea cum, dar oare el știe că mă gândesc că nu ar avea cum? Știu ce te gândești, Ender, zise fratele lui. Oare chiar știe ce gândesc? Se întrebă Ender. De ce mă urăște fratele meu? Dar oare eu îl urăsc pe el? Știu că mă urăști, Ender, spuse fratele. Dar, surpriză, eu te iubesc. Am glumit! Oare spune adevărul? Gândi Ender. Oare știe că mă gândesc că s-ar putea să spună adevărul și…

Nadia: …Putem să sărim peste partea asta? Adică dacă e o scenă în care ei se amenință, pot să completez singură cu restul…

Card (zâmbește și o mângâie pe Nadia pe cap) Draga de ea! Crede că poate să înțeleagă singură! Așa, să continuăm. Cel mai mult și mai mult Ender se teme să ajungă ca fratele lui, CRIMINALUL DE VEVERIȚE, pentru că Ender nu e un om rău. Ce-i drept, l-a bătut pe un coleg de școală până l-a lăsat lat, dar ăla voia să-l necăjească, deci…

Nadia: Hei! Ho! Stai! Și-a lăsat lat colegul de școală?

Card: Ăă, de fapt, l-a omorât chiar, dar…

Nadia: !!!!!

Card: Ăla voia să-l necăjească! Să-l bată! Să-I lipească gumă-n păr!

Nadia: Nene, tu știi de câte ori m-au bătut și mi-au lipit gumă în păr mie alți copii când eram mică? Asta nu înseamnă că aveam voie să-I omor! Ender al matale e un psihopat!

Card, iritat: A fost în Legitimă Apărare. Nu mă mai întrerupe! Ender este dus la o școală care îi pregătește pe copiii-minune pentru armata intergalactică. Pe drum, alți copii se iau de el, așa că Ender e nevoit să-I rupă mâna unuia dintre ei.

Nadia: N-aș vrea să mă întâlnesc cu Ender ăsta pe o alee întunecată.

Card: La școala pentru soldați intergalactici, Ender devine repede cel mai bun dintre ei în pregătirea militară care constă în jocuri de-a împușcatul cu pistoale care îngheață și jocuri pe calculator.

Nadia: Încep să-mi dau seama de ce tineretul iubește cartea asta.

Card: Dar pentru că excelența izolează, Ender e și foarte singur! Are puțini prieteni, printre ei fiind un un băiat pe care-l cheamă Alai, adică Ally (aliat) scris altfel, te-ai prins? Dar mulți nu pot să-l sufere, și când un grup de băieți îl încolțesc și vor să-l bată, Ender e nevoit să-l omoare pe unul dintre ei…

Nadia: Iar? Nene, să știi că e foarte greu să investești timp și empatie într-o poveste în care protagonistul e un criminal în serie care abia a învățat să se șteargă singur la fund…

Card:…(încruntat, ignoră întreruperea) și temerile lui că începe să fie la fel de rău ca fratele lui malefic pun din nou stăpânire pe el! Între timp, fratele și sora lui discută despre viitorul omenirii. Vreau să ajut omenirea împotriva planurilor oribile ale Pactului de la Varșovia, care vor exploda după ce învingem Gândăcoii, spune fratele.

Nadia: Nici mai mult nici mai puțin decât Pactul de la Varșovia.

Card: Ia mai lasă-mă, eram încă în Războiul Rece când am scris cartea. Tu vrei să ajuți omenirea? Spune sora. Da, răspunde fratele. Oare vorbește serios? Oare până și un om malefic ca el ar putea avea dorința de a ajuta? Oare răutatea poate fi folosită în scopuri benefice? Oare fratele meu încearcă să mă păcălească și să mă facă să las garda jos? Dar dacă nu e un om rău care se preface că e bun, ci un om bun care se preface că e rău care se preface că e bun? Dar dacă nu e nici asta, ci un om rău care se preface că…

Nadia: Nu-mi mai tot explicați ce gândesc personajele în situații atât de evidente!!! E redundant!

Card: Dar, mamă dragă, cum altfel o să înțelegi ce-am vrut să spun? Așa, deci fratele și sora încep să obțină controlul asupra planetei Pământ prin talentele lor de bloggeri politici…

Nadia: HAHAHAHAHAHAHA!

Card: ..iar Ender, după ce a reușit să nu piardă nici o luptă la școala de pregătire…

Nadia: Nici măcar una? De ce ți-ai face protagonistul atât de plicticos-de-perfect?

Card:… e promovat la școala de comandanți, unde se antrenează la simulator. Într-o zi însă, după un examen la simulator, I se spune că aia a fost de fapt bătălia și i-a exterminat pe Gândăcoi definitiv!

Nadia: De la mărunt criminal în rândurile tovarășilor de școală, a evoluat în exterminator la scară largă.

Card: Da. E tragic. Dar nu-i nimic, pentru că după aia îi pare rău! Și vrea să înceapă să le înțeleagă civilizația, și…

Nadia: Bine, domnule Card. Să punem punct aici, m-am lămurit ce-i cu povestea lui Ender. Un singur lucru aș mai avea să întreb. Sunteți cumva homosexual?

Card: Poftim??

Nadia: Nu vreau să-mi bag nasul în viața dumneavoastră, desigur, sunt doar curioasă. Vedeți dvs., cartea asta are, îmi pare mie, o cantitate mare de conținut homoerotic, cu băieții care se bat la un moment dat în pielea goală, și cu prietenia dintre Ender și Alai care se manifestă prin pupături și șoptit la ureche, și…

Card: Cum îndrăznești? Eu sunt un cetățean model, credincios, însurat, cu cinci copii! Homosexualii sunt o plagă a societății! Ar trebui să fie pedepsiți prin lege pentru felul în care violează normele decenței! Ar trebui să fie scoși în afara comunității! Toți homosexualii sunt pedofili violenți și vor doar să creeze alți pedofili violenți! Homosexualii ar trebui să…

Nadia: OK! OK! Calmați-vă, am înțeles. Dle Card, cartea dvs îmi aduce aminte de o altă carte pentru tineri, mai recentă, care se bucură de succes și adorație la scară globală. Pe aia n-am avut-o niciodată în posesie, dar când lucram la o revistă o aveam la birou ca s-o dăm premiu la un concurs și am citit-o odată într-o pauză de vreo oră în care căzuse curentul și n-aveam ce face. Autoarea acelei cărți vă este similară în exprimarea bolovănoasă, cantitatea de explicații redundante și talentul de a gâdila fanteziile adolescentine. Singura diferență e că măcar aia a avut parte de ridicolul cuvenit. Știți cum se numește cartea?

Card: Cum?

Nadia: …Twilight.

-Un număr mare dintre băiețeii care adoră cartea lui Card mor de infarct pe loc. Restul băiețeilor se pregătesc s-o linșeze pe Nadia. Cortina-

8 gânduri despre “Scopul scuză mijloacele, a zis nemuritorul Gambetta

  1. poti sa incerci si „doar tu poti salva omenirea” (nu mai stiu titlul original) de terry pratchet. plodu’ (vreo 11-13 ani, nu mai stiu exact) reuseste sa nu omoare pe nimeni, nici macar provocat, sicana, pus guma in par, sa nu rupa mainile nimanui (in general e cam mocofan), ba chiar sa salveze rasa de gandacoi intergalactici.

    1. Mersi pt recomandare🙂 Am mai citit „Mort” de Terry Pratchett și mi-a plăcut. Nu sunt fan fantasy (și am făcut tot posibilul să mă țin la distanță de Lord of the Rings, Game of Thrones și alte succese răsunătoare ale genului) dar Pratchett scrie bine și are haz.

  2. Cred ca Isaac Asimov (Serghei imi atrage atentia ca se scrie corect Исаак Азимов) se zvarcoleste in mormant. Iti recomand o carte SF foarte buna (pe langa tot ce a scris Asimov): Ursula Kroeber Le Guin – The Dispossessed: An Ambiguous Utopia.

  3. mie nu mi-a placut asa, e prea hardcore SF. recomand Ubik de Philip K Dick – Jump in the urinal and stand on your head/ I’m the one alive and you’re all dead.

    Sau de Asimov – The Gods Themselves

  4. hahaha, am citit cartea si urmatoarele 4 sau 5 din serie (pentru ca, evident, povestea nu se opreste aici) :))

Comentariile sunt închise.