Despre Bilby și Anul Nou

Curcubeu optimist și utilizat aici ca simbol lipsit de subtilitate, văzut de la fereastra londoneză a Nadiei

Anii impari tind să nu fie grozavi pentru subsemnata. 2009, de pildă, a fost un an oribil pentru corazon și stare de spirit. În 2011 corazonul și starea de spirit au fost pe roze, dar, iată, l-am încheiat șomeră, săracă și cu sumanul rupt. Să avem dară speranța că anul par al Apocalipsei mayașe și al Olimpiadei londoneze va aduce un suman în stare mai bună și lăsa neschimbată echipa câștigătoare în alte privințe, deși l-am început strănutând și suflându-mi nasul cu atâta energie de credeam că o să-mi zboare de pe față. Carevasăzică, La mulți ani și alte alea. E posibil să am febră.

Știați că există un animal numit bilby care arată ca un cangur șoarece cu urechi de iepure? Trăiește în Australia, bineînțeles, că acolo trăiesc toate ciudățeniile Pământului, și e Specie Amenințată, motiv pentru care există diverse demersuri de protejare a bilbiului, de pildă Societatea Celor Care Apreciază Bilbiul, sau campania de înlocuire a iepurașului de Paște din ciocolată cu bilbiul de paște. Ziua națională a bilbiului este a doua duminică din septembrie, în fiecare an. De fapt, bilbii care mai există în zilele noastre sunt din specia Bilbiul mai Mare, Bilbiul mai Mic fiind deja exterminat, spre tristețea noastră, a tuturor. Aceste lucruri nu au nici o relevanță pentru Anul Nou al meu, al nimănui și în general sunt complet ca nuca-n perete, dar mi se pare esențial să afle cât mai multă lume de existența bilbiului, pentru că:

1. Arată așa. Nu e cea mai caraghioasă creatură din câte ați văzut vreodată?

2. Cuvântul Bilby e, de asemenea, extraordinar de caraghios, și mi se pare strigător la cer că nu are nici o variantă în limba română. Wikipedia în românește propune varianta Marele Iepure Marsupial, dar trebuie să recunoașteți că nu se compară cu Bilby. Bilby e muzical, are o sonoritate aparte, e un cuvânt pe care trebuie să ni-l apropriem. Dacă l-am folosi mai des, ar fi naturalizat ca alte cuvinte împrumutate din engleză, de pildă, sexy, și am putea să-l scriem cu i în loc de y la sfârșit: un bilbi, doi bilbi (bilbii, atunci când articulăm hotărât.) Și am putea să-l folosim în fiecare frază, pentru  că orice frază poate fi îmbunătățită adăugându-i niște bilbi. În plus, bilbii de ciocolată ar fi o variațiune binevenită pe tema obositelor dulciuri sărbătorești.

Cam atât momentan. Mă duc să-mi mai suflu nasul nițel.

6 gânduri despre “Despre Bilby și Anul Nou

  1. ei, eu o sa ma consolez cu faptul ca nici pârșul nostru nu are un nume la fel de caraghios in engleza.

    1. Da, dar nici nu arată la fel de suprarealist ca bilbiul. Bilbiul este ca și cum Dumnezeu ar fi fost foarte beat, ar fi jucat puzzle cu bucăți din varii alte animale și l-ar fi aruncat pe bilbi în lume râzând isteric de propria creație.

  2. Apropo de animale, a 11-a lege a lui Moise:
    „Sa nu iti faci trupa de jazz cu un urs, un lup si un iepure”

Comentariile sunt închise.