Tot pe la Anim’Est imi fac veacul

Ce-am mai vazut pe la festivalul meu preferat:

Scurtmetraje din concurs, calupul 3. Am intrat in sala dupa ce programul artistic incepuse deja, motiv pentru care am ratat cam jumatate din primul film, o ciudatenie poloneza despre o femeie cu corp de insecta din metal care isi ucide iubitul cu fata de dirijor batran in timp ce vorbeste in cuvinte filozofic-bombastice. Chiar si asa, tot mi s-a parut interminabil. Alt filmulet interminabil (si muzical) intitulat Monstrul din Nix se bucura de vocile regizorului Terry Gilliam (in rolul unui padurar fricos) si cantaretului Tom Waits (in rolul unei ciori amatoare de oua), dar povestea era atat de intortocheata, meta si pseudopretentioasa, si mai dura si 30 de minute, ca din nou mi s-a parut interminabila. In concurs se mai gasea si oscarizata Joan C. Gratz cu o noua opera foarte artisticoasa si poetica, se mai gasea si o adaptare poloneza a unui cantec de-al lui Nick Cave…in fine, chestii cu pedigri si cu valoare de productie, adica bani fura bagati in ele, dar nu prea au reusit sa ma impresioneze. Pe talonul pentru votul publicului, eu am optat pentru “Rubika”, un filmulet scurt si foarte dragut inspirat, cum ii zice si numele, de cubul lui Rubik. Mi-a mai placut cat de cat si “The Girl and the Hunter”, despre o fetita care nu se mai putea opri din plans, spre disperarea cetatenilor din jurul ei.

Apropo de Nick Cave si varianta poloneza la “Blestemul din Millhaven”: nu inteleg de ce nu l-au inclus in programul de la Creepy Animation Night. Ceva mai creepy decat fetita asta sinistra tralalalind, eu n-am mai vazut de mult.

Fimfarum 3, primul film cehesc 3d, pe care noi insa l-am vazut tot in 2d, ca deh, Anim’Estul se desfasoara la Patria, nu la Mall. Spre lauda cehilor insa si spre deosebire de filmele americane in trei dimensiuni, povestea nu era transformata intr-o scuza jalnica pentru fel de fel de efecte 3D, asa ca ne-am putut bucura de vizionare chiar si asa. Pentru cei care nu stiu ce-i cu “Fimfarum”, e vorba de pachete de scurtmetraje in dulcele stil cehesc al animatiei cu marionete, fiecare filmulet ilustrand o poveste a scriitorului Jan Werich. Eu am vazut si primele 2 “Fimfarum”, dar asta nu inseamna ca restul lumii nu poate incepe direct de la 3, pentru ca nu sunt in nici un fel in serial unele cu celelalte. Prima poveste din pachetul cu nr 3 a fost mai slabuta, dar urmatoarele 3 au compensat, cea mai simpatica fiind ultima, despre conflictul dintre Ratiune si Noroc, ilustrat prin peripetiile unui porcar care se converteste la meseria gradinaritului. Ma mai intreaba lumea ce filme de animatie le recomand: uite, vi le recomand p-astea, de pilda. Daca nu v-or placea, inseamna ca nu ne potrivim la gusturi.

Am incheiat in mod glorios cu competitia romaneasca, pe care nu ardeam de nerabdare s-o vad, dar trebuia s-o vad, in scopuri profesionale: intentionez sa ma inscriu si eu si voiam sa sondez cam care e nivelul si daca am vreo sansa sa ma vad printre selectionati. Desigur, e posibil ca animatia romaneasca sa se trezeasca la viata pana anul viitor, insa anul asta se comporta inca destul de slabut. Asta nu e (numai) vina realizatorilor, care, pana la urma, sunt cu totii amatori, din moment ce in Romania nu exista o scoala de animatie (daca imi amintesc eu bine, suntem singura tara din Europa care se poate “lauda” cu asa ceva). Problema insa nu e doar lipsa de resurse grafice- care, de altfel, a inceput sa se mai remedieze – , ci si faptul ca majoritatea aveau numai un muguras foarte mic-pitic de idee si te lasau cu impresia de “Asta-i tot ce-a vrut sa zica poetul?”, dovada ca, intr-un calup de o ora si un sfert, au incaput lejer douazeci de filme. Unii sunt pe calea cea buna, dar cele mai multe dintre productiile romanesti din concurs sunt mai degraba exercitii decat filme. Exceptia a fost “Blestemul lui Dragulea” al lui Ion Octavian Frecea, care a durat vreun sfert de ora, asadar intentiona sa aiba, probabil, o poveste mai complexa, dar eu n-am inteles mai nimic pe motiv de grafica haotica, primitiva si obositoare (pe la jumatate cred ca am cedat nervos, mi-am scos ochelarii si am inceput sa ma joc cu telefonul). M-a mai calcat pe nervi si prezenta unor teme de tip “Romanii in Europa- vai ce rau o ducem noi”, nu ca ar fi scris undeva ca nu se poate face asa ceva si cu animatie, dar, serios, chiar nu putem sa vorbim despre altceva?

Per ansamblu, zic ca pot sa ma incumet si eu la anul. Desi nu stiu daca oi fi cu mult mai breaza, dar macar o iau pe cai simple si usor de inteles.

Cam atat.

11 gânduri despre “Tot pe la Anim’Est imi fac veacul

  1. aoleu, valeleu! salut, mai intai! pai, bine mai nadia, ai un blog asa de misto (parerea mea!) incat ar fi si pacat sa l folosesti doar in scop propriu si personal! am citit acum ca ai fost pe la burse in anglia, pai asa se face! rusinica, da i omului ce vrea atunci cand vine in vizita pe la tine, pe aici! fi gazda buna, ca atunci cand ala care se hotareste sa si faca timp ca sa ti trimita un comentariul, o face pt ca te apreciaza! presupunand ca sti si ca intelegi lucrul asta, ar trebui sa fi mai concesiva cu postacii tai! unii mai simpatici, altii pusi pe glume gata sa te provoace! as putea sa fac in momentul asta o intreaga digresiune pe tema asta, dar nu asta e scopul meu, plus ca nu vreau sa ti atrag antipatia! ar insemna sa fiu ipocrit si mie chiar imi place cum si ce scri! nu vreau sa par didactic pt ca nu sunt, dar sunt curios daca ai sa mi publici comentariul! daca ai sa o faci, poate ca o sa mai corespondam si pe viitor prin intermediul blogului tau! te pup, pa! : )

  2. buna! acum daca tot ai prilejuit formarea acestei complicitati tacite dintre noi doi, cred ca ar fi o ideea buna sa mi accepti invitatia de a te scoate prin parc la o plimbare! te pup, pa!

    1. De ce? Ce-i așa de interesant la o plimbare în parc cu matale? Am cu cine să mă plimb în parc și în general pe unde mi-o mai trăsni să mă plimb.😀

  3. nu pot sa nu remarc faptul ca procesezi cam greu informatia, tinand cont de nivelul foarte colocvial al comentariilor! cred ca asta se datoreaza in functie de persoana caruia i te adresezi. cred ca ai tu ceva cu mine! cred ca ti am cazut cu tronc acum si te pomenesti ca vrei sa ma scoti din sosete🙂

  4. @megatron: ești foarte off-topic și, ce e mai rău, mă plictisești, asta e o treabă pe care nimeni n-are voie s-o facă. Erai mai câștigat dacă reușeai măcar să mă enervezi.

Comentariile sunt închise.