Rainforest Schmainforest

Vorbeam nu demult cu un amic cum laudele deșănțate aduse cărții De veghe în lanul de secară ne-au stricat experiența lecturii și mie și lui. Cartea cu pricina e drăguță și bine scrisă, dar nu prea memorabilă, mi-ar fi plăcut mult mai mult dacă n-aș fi auzit de la diverși caraghioși cum că e o capodoperă. E posibil ca un fenomen asemănător să se fi petrecut și cu filmul Avatar. Dar io zic că nu. Io zic că Avatar e pur și simplu un film cam prost.

Despre Avatar am auzit așa: că povestea e o tâmpenie, dar efectele speciale supermirobolante fac toți banii și te transpun într-o lume dă vis. Să vedem, zic eu, vreau și eu în lumea aia dă vis. Și am valorificat ocazia de a mă posta în fața ecranului IMAX cât o clădire de opt etaje (cred că IMAX-ul ăsta e invenția unui băiat cu puța foarte mică).

În deschiderea filmului, un nene a rostit pe un ton foarte nazal și plictisit următoarele: „BineațivenitlaImaxundetehnologiasecontopeștecurealitateașivăintroduceîntrolume devis (e, e? Ce vă ziceam?) dacăvisefacerăuîntimpulproiecțieiscoatețivăochelariișiînchidețiochiiprețdecâteva minute.”  Nu l-am înțeles prea bine ce-a mai zis după aia pentru că momentan am urechile mai defecte ca de obicei și mi se pare că toată lumea vorbește în altă limbă sau chiar tace, dar cu așa introducere, trebuie că urmează ceva grozav.

Un băiat invalid din viitor participă la un proiect științifico-militar pe planeta Pandora, alături de oameni interesanți precum Michelle Rodriguez din Lost, care moare în toate filmele. (Când am văzut-o pe Michelle, mi-am zis imediat în barbă: Bitch, you’re gonna die.)

Oh my God, they killed Kenny! You bastards!

Planeta e locuită un trib de negri, doar că sunt albaștri și seamănă cu niște pisici. Băiatul invalid primește misiunea de a-i convinge pe ștrumfopisici să-și mute dracului tribul mai încolo, că stau tocmai pe un zăcământ de roci prețioase și greu de obținut denumite Greudeobținutum (vorbesc serios). Pentru asta, el se infiltrează printre extratereștri, conectându-se ca-n Matrix la un corp de ștrumfopisică. Ștrumfii, un popor de mistici retardați, îl acceptă imediat, îl învață să îmblânzească dinozauri zburători abuzându-i sexual (vorbesc serios), iar fata căpeteniei extraterestre se împerechează cu el sub o lampă uriașă din fibră optică, în timp ce în jurul lor zboară meduze și iarba de sub picioare se aprinde când e călcată, ca în clipul lui Michael Jackson Billie Jean. Cam pe-aici am început să ațipesc ocazional, ajutată și de aproape-surzenie. Invalidul ajunge mare ștrumfopisic și reușește cu mintea lui de american alb niște chestii pe care rasa inferioară albastră nu le gândise în toată existența lor, cum ar fi că pentru a îmblânzi cea mai feroce specie de dinozaur zburător trebuie să-l violezi pe la spate, nu frontal. Între timp oamenii își dau seama că băiatul invalid e plin de vrăjeală și n-are de gând să îi mute pe alieni d-acolo, așa că apelează la singura alternativă inteligentă și rad tribul de pe fața pământului cu o bombă nucleară în stil Hiroshima, apoi trimit roboți să culeagă Greudeobținutumul și se umplu de bani.

Nu, pardon, asta ar face dacă ar fi deștepți sau conduși de evil mastermind Nadia. De fapt, oamenii se hotărăsc să atace cu armament de modă veche, iar ștrumfii contraatacă cu arcuri cu săgeți și totuși câștigă (vorbesc serios). Michelle Rodriguez îi ajută și moare. Ha, ce fler am. Liderul albaștrilor în luptă e fostul invalid care hotărăște că pentru posibilitatea de a se fute merită să rămână ștrumfopisic pe viață. Sfârșit.

Toate astea durează trei ore. Dă-o naibii de treabă.

Observații:

1. Există în animație un principiu care spune că un personaj reușit trebuie să aibă un design atrăgător și cu personalitate. Ștrumfopisicile din Avatar nu sunt nici atrăgătoare și nici interesante, distinctive- toate arată la fel, cu excepția câtorva trăsături faciale împrumutate de la actorii care au fost folosiți pentru motion capture.

Ăsta ar trebui să fie un zâmbet. Brr.

Un alt concept din animație (împrumutat din robotică) adecvat în acest caz se cheamă uncanny valley. Valea asta e locul unde se află personajele create pe calculator care seamănă mult cu niște oameni și se manifestă asemănător, dar nu 100%, iar asemănarea asta de 99% (sau poate, diferența de 1%) te face pe tine, om care privești, să ți se întoarcă stomacul pe dos. Cam asta e senzația pe care o am privind pisicoștrumfii lui Cameron în acțiune. Sunt aproape-oameni care au în loc de expresie niște grimase țepene. Brrr.

2. IMAX-ul e doar un ecran mare. Filme 3D s-au mai făcut și-am mai văzut. Ce e generat pe computer arată tot bizar, artificial și generat pe computer. Planeta extraterestră nu e creată cu prea multă imaginație:  jungla amazoniană ornată cu ceva ciuperci uriașe și cascade uriașe (tot opera unui băiat cu puța mică, probabil), plus beculețe de Crăciun noaptea. Fauna e formată din struțocămile, dinozauri și alte lighioane imaginate cu aceeași lipsă de coerență în design ca și ștrumfopisicile umanoide. Zburat printre cascade călare pe un dragon pot să fac și într-un joc pe care-l aveam pe calculator acum 7 ani. Ok, nu la aceeași calitate a imaginii, dar tot a plastic arată. Motion capture bunicel s-a mai făcut și în Stăpânul Inelelor cu Gollum. Pe scurt: să-mi explice cineva care e poanta cu filmul ăsta, de ce e considerat inovator. Ce aduce nou? Oricum, argumentul cu „e mișto numai în 3D și pe ecran cât casa” e stupid. E ca și cum ai spune că un roman de Dostoievski e o porcărie tipărit pe hârtie format A4 cu fontul Comic Sans MS, dar devine genial pe hârtie format A5 cu fontul Garamond.

PS: Cu banii pe filmul de „religie ecologistă” (conform geniilor de la Vatican) se puteau planta zeci de milioane de copaci. Nu că mi-ar păsa, nu sunt genul Heidi care își dorește o viață simplă în mijlocul naturii. Da zic așa, pentru tree huggerșii care s-au emoționat.

30 de gânduri despre „Rainforest Schmainforest”

  1. Eu am refuzat sa ma duc sa-l vad, oricum imi spun cei din jur ca nu sunt niciodata „in rand cu lumea” :P. .. si cum nici nu ma omor dupa genul asta de filme cred ca e ok ca mi-am petrecut timpul altcumva…

  2. Sa-mi fie iertat ca sunt total neinformat si nu m-am descurcat cu goagale si wikipedii, dar ce se mai aude de the princess and the frog? A fost pe la noi sau va veni sau e acum sau sunt groaznic ca nu stiu si intreb pe la tine, p-aci?

  3. Nord americanii nu o sa produca nimic valoros, in nici un domeniu. Sunt gunoaiele planetei, obezi fara creer. Cand o sa intelegi asta? O sa auzi de mari scriitori mexican sau rusii, de mari regizori canadieni, de mari filozofi englezi, dar niciodata de nord americani! De veghe in lanul de secara si Avarat sunt doar doua exemple.

  4. E, hai, nene Sorine, termină. Mă calcă pe nervi chestiile de genul ăsta. Eu n-am auzit de nici un mare scriitor mexican, dar pot să enumăr destui americani care îmi plac. Steinbeck, de exemplu. La fel și cu regizorii. Iar James Cameron e CANADIAN, nu american. Nu e America de vină că el nu e în stare să scrie un scenariu ca lumea.
    Evident că titlul e de la un episod din South Park. Care, apropo, e un serial sută la sută american, deci de ce-ți place? 😀

  5. traiam cu impresia ca sunt singurul individ pe o raza de 3 judete caruia filmul Avatar i se pare o mare porcarie (desi l-am vazut doar pana la minutul 50) . consider ca Avatar e un film pentru copiii care cred ca McDonald’s e presedintele SUA. Nici nu stiu unde sa incadrez filmul asta : joc video, desen animat,etc. Prietenii imi spun ” bai, cercopitecule trebuie sa-l vezi in 10D ca sa-ti placa”. pot sa-l vad si in 100 D ca tot un film pueril ramane, e ca si cum te-ai uita la Tanar si Nelinistit in 3D tot ramane un film de rahat.

  6. @ bogdan: Da, canadienii îl au după cum vezi pe James Cameron. Și pe David Cronenberg. Și pe…ăă….ăă…James Cameron.
    @betty: E un desen animat corcit cu joc video. Dar nu-i pentru copii, cu copiii trebuie să faci ceva mai mult efort ca să le menții atenția.

  7. South Park e facut de doi canadieni homosexuali, din care unul e evreu. Cum crezi ca au scapat de atatea procese? :-)) La Cameron se aplica regula Austria-Germania, adica tot ce e rau e german (Hitler) si tot ce e bun e austriac (Beetoven). Da… oameni si soareci.

  8. Băieții de la South Park sunt născuți și crescuți în Colorado, adică-n moțul Americii. Hitler și Beethoven erau amândoi austrieci. 🙂

  9. Beethoven s-a nascut in Bonn, macar de asta sunt sigur. Cat despre restul, nu pot sa cred decat ca iar mi-au pus astia ceva in droguri! Cat despre americani, raman jigodiile omenirii, orice ai zice. De la nimicirea amer-indienilor pana la cele mai sangeroase razboaie din secolul XXI.

  10. Da, ai dreptate cu Beethoven, my bad. Dar asta înseamnă că e exact invers față de cum ai zis tu: Hitler austriac și Beethoven german.
    Și nu pricep de ce te tot lauzi cu drogurile… 😀

  11. observ o lupta a orgolilor: ba ca Beethoven e neamt, ba ca Hitler e austriac, ba ca un canadian e homosexual, ba ca la un cititor al blogului ii place sa-si prajeasca creierul cu THC . incetati odata ! sunteti off-topic amandoi.
    p-s. acest comentariu este un pamflet si trebuie tratat ca atare =)

  12. i totally agree! ma refer la treaba cu avatar, ca in cea cu beethoven si hitler nu ma bag 🙂
    nu comentez io de obicei, dar treaba cu strumfopisicile mi s-a parut geniala si na, nu m-am putut abtine…

  13. cum ar suna : Adolf Nadia, moderator al blogului BAT.CAMPII S.S
    in legatura cu cheful tau de a fi off-topic la tine pe blog: . o sa-mi fac eu blog. unde o sa fiu singurul vizitator, singurul comentator, singurul on/off-topic, singur pe plantatie ..si atunci sa vezi concurenta.=)

    p-s . Hitler nu a fost un dobitoc . un dobitoc nu e in stare sa ucida 6 milioane de evrei si sa declanseze un razboi in care sa moara direct/indirect inca 60 milioane de oamenii.
    Dobitoci au fost aliatii care nu au reusit sa-l opreasca la timp .

  14. Ba era un dobitoc. Orice om care invadează Rusia și n-a învățat nimic din pățania lui Napoleon (căruia i-au crăpat p-acolo soldații de frig și s-au mâncat între ei ) e un dobitoc. În general, orice om care are ideea de a invada Rusia e un dobitoc.

  15. sa inteleg ca iti pare rau ca Hitler nu a cucerit Rusia? . si nu a pus mana pe rezevele de petrol si fier din Caucaz , cea ce l-ar fi putut ajuta sa castige razboiul pe frontul de vest.
    Deci esti o mica nazista . Nadia fuhrer. Arbeit Maht Frei!!.

    eu stiu ce e in Rusia ..ma duc la vanatoare acolo de 6-7 ani am o gramada de prieteni in Moscova si crede-ma ca e una din cele mai fascinante tari din lume. chiar merita toata atentia

  16. Nu esti un mare general daca nu iti iei omor de la rusi. Hitler a avut mari viictorii militare tocmai pentru ca nu stia strategie militara si ataca sau facea manevre acolo unde nu se astepta nici un militar cat de cat mai rasarit. A atacat Franta pe acolo pe unde nu se astepta nimeni, ce nebun si-ar fi bagat tancurile prin Belgia? Cand nemtii erau la Paris soldatii francezi campatii de pe linia Verdun inca asteptau atacul.

  17. @betty: Nu știu ce-ai zis acolo, că nu pricep germană, dar sper că nu m-ai înjurat de mamă.
    @Sorin: N-a inventat Hitler blitzkriegul, doar că în timpul lui au început să-i zică așa. Altminteri, la strategia gen „Pe ei pe mama lor înainte să-și dea seama ce i-a lovit, pentru că noi nemțălăii suntem înconjurați de dușmani” , pe care s-au bazat succesele militare ale lui Hitler, s-au mai gândit alții chiar și înainte de primul război mondial. Doar că efectul surpriză nu merge într-un război lung, și dacă nu câștigă repede nemții iau bătaie. Asta i s-a întîmplat și lui Hitler. Nothing special about that, or about him.
    Dar de ce discutăm strategie militară? Iar suntem off-topic. Mai aveți ceva de zis despre Avatar?

  18. ” munca te va elibera ” inseamna, si se afla afisat la intrarea lagarului de concentrare de la Auscwitz, Polonia.
    Pe mine ma amuza teribil cum discutati voi strategie mlitara asa de acasa cu papica calda si caldura . Ce m-as fi facut eu fara voi la ? la Dili in Timor, tora bora, kabul,golful aden etc .
    respect

  19. Păi discutăm ca Hitler. Și el tot de-acasă, cu păpică și căldură, a dus războiul în timp ce soldații lui se bronzau în Africa sau se răcoreau în Siberia.

  20. Off topic discutiei voastre cu Hitler si din alea grele….. pana acum, dintre toate chestiile pe care le-am citit despre Avatar, post-ul tau e genial si iti dau dreptate desi nu am vazut filmul, nu ma atrage DELOC, am preferat sa merg la o comedie siropoasa „Valentine’s Day” decat sa merg sa vad, Avatar si musai 3D ca sa fie si mai scump. Da uite ca am economisit bani si macar am ras timp de 2 ore in loc de un „probabil-sigur” somn de voie, pe scaunele alea comode de la cinema. In fine, eu abia astept sa iasa „Alice in Wonderland”, Tim Burton e genial 😀

  21. @bibi: Da, și eu sunt Burton fan. Deși dacă o dă pe superproducții generate pe computer s-ar putea să mă supăr pe el.
    @Sorin: Ăla a fost acum 35 de ani. Să nu ne cramponăm de trecut.

Comentariile sunt închise.