De ce nu vă plac, adulților, desenele animate?

Am stat trează până la o oră inumană, înaintea unei zile de luni, să văd Globurile de Aur live, deşi ştiam că se dau în reluare la o oră decentă, cu subtitrare, iar oamenii cu voce oribilă care se screm să traducă simultan la transmisia în direct mă enervează cumplit. Yes, I am a crazy person. Şi da, cei care traduceau şi comentau erau nişte imbecili. O fufă cu voce care te zgreapţănă până în adâncul măruntaielor şi îţi violează timpanele din toate poziţiile inclusiv anal, dacă timpanele ar avea anus, ţinea să îl acopere pe prezentator menţionând că „Ricky Gervais acum face glume. Şi…aaa…mai face glume. Şi în continuare face glume”. Printre altele, a pronunţat numele actriţei FRANCEZE Marion Cotillard ca în engleză, aşa cum spusese prezentatorul american (ceva…Meriăn Catilărd, gen), semn clar că neam de neamul ei nu auzise de ea. A, şi pentru o madamă de la UNATC, Fantastic Mister FOX este un film cu motani şi pisicuţe. Pentru alte perle consultaţi acest articol scris de un nene de la Caţavencu, că eu n-am răbdare.

Cu această ocazie am aflat că Meryl Streep a câştigat al 1457-lea premiu din carieră la o categorie unde mai era nominalizată tot ea încă o dată. Mă cam enervează femeia asta şi nici măcar nu mi se pare aşa grozavă. Am văzut destule filme cu ea și nu m-a impresionat. Cred că ia atâtea premii pentru că e urâtă cu spume, se ştie că actorii frumoşi n-au fost niciodată iubiţi de critici. Serios, vă rog să numiţi un actor frumos care a luat un premiu pentru un rol în care arăta bine, dacă ştiţi vreunul. De asemenea, am aflat de la nenea Paul McCartney că „desenele animate nu sunt numai pentru copii, ci şi pentru adulţi care se droghează”. Tehnic, eu, Nadia, mare fan desene animate, sunt adult, dar nu mă droghez. Hm. Din această dilemă nu putem ieşi.

Știu că nenea McCartney a glumit. Și lui îi plac desenele animate. Ce voiam eu de fapt să zic e că m-am plictisit teribil de propoziția “Desenele animate sunt/nu sunt doar pentru copii” și nici nu cred că ar trebui să mai fie nevoie de ea. Ori de câte ori o aud o iau drept un afront personal. M-am plictisit și să aud că sunt infantilă pentru că am o pasiune pentru animație.

Nu înțeleg de ce ar considera cineva că animația e doar pentru copii, în afara cazului în care e un ignorant. Aș putea da o groază de exemple de filme animate, și mai cunoscute, și mai obscure, care în mod clar nu sunt pentru copii . De exemplu, Persepolis, care e extrem de foarte tare. De asemenea, South Park și Simpsons sunt seriale animate, – cu impact cultural mai mare decât Seinfeld, aș zice eu- și serios că nu-s pentru copii. I-aș băga tot aici și pe Stimpy și Ren, chiar dacă în America erau dați pe canalul pentru copii Nickelodeon.

Nu înțeleg de ce, chiar dacă filmele de animație ar fi numai din categoria Inocente și Naive (ceea ce Nu sunt!), ăsta ar fi un argument împotriva lor. De fapt, dacă mă întrebați pe mine, Stăpânul Inelelor, sau Twilight, sau Avatar -care, până la urmă, e tot un desen animat!-, teoretic, povești pentru oameni mari, sunt mult mai naive, simpliste și…și…trebuie să spun…stupide decât, să zicem, Pisicile Aristocrate. De fapt, Pisicile Aristocrate nu sunt stupide deloc. Pisicile rulează. Am zis.

Nu înțeleg de ce la toate ceremoniile astea cu premii, desenele animate sunt izolate într-o categorie a lor. În 2009 au ieșit o groază de filme de animație bune: Up, Cloudy with a chance of meatballs, Fantastic Mr Fox, Ponyo on the cliff by the sea, Mary and Max …și încă altele pe care nu le-am văzut eu și care e posibil să fi fost ok („9”, poate?) Sigur, nu perfecte. Coraline de exemplu m-a călcat pe nervi maxim, dar tot mi s-a părut mai bun decât majoritatea filmelor live-action din 2009, și cu siguranță mai memorabil. În 2009, Oscarul pentru cel mai bun film l-a luat Slumdog Millionaire. Oscarul pentru cea mai bună animație l-a luat WALL-E. Care film credeți că o să reziste mai bine în timp? De care vă mai aduceți aminte? Eu pariez pe robotul gunoier. Și atunci, de ce n-a avut robotul gunoier voie să se bată și el la categoria Cel mai bun film?

Nu înțeleg de ce animația e considerată un gen și nu un mediu de lucru și e privită ca fiind limitată la „family movies” , comedii și alte chestii ușurele. Animația e de fapt mult mai deschisă oricărei perspective, pentru că poți să spui relativ ieftin și ușor o poveste care, în mod normal, te-ar costa bani grei pe efecte speciale, actori potriviți, decoruri și așa mai departe. O tipă din America a făcut un film întreg, de o oră jumate, singură, pe calculatorul ei de acasă. Animat, desigur. Câți bani i-ar fi trebuit ca să o scoată la capăt dacă ar fi ales metoda de lucru tradițională? Aș vrea să văd mai multe filme animate din genuri mai variate. SF-uri animate, horror-uri animate, în fine. Nu doar comedioare „pentru întreaga familie”. Mă enervează la culme dezbaterile pe tema „Aoleu, ce oribile și violente sunt unele desene animate, îmi traumatizează copilul”. Oamenii nu pricep că alea au pur și simplu alt public țintă, nu sunt pentru țâncii lor.

Nu înțeleg de ce Cartoon Network nu mai produce serii animate mișto ca pe vremuri (Dexter! Courage! Samurai Jack!), de ce măcar nu mai difuzează serii mișto făcute de alții (2 stupid dogs? Animaniacs?) și ce fel de CARTOON Network e aia care îl dă afară pe nenea care face Chowder, de exemplu (chiar dacă personal nu-s fan Chowder) și angajează în schimb unii care fac sitcomuri cretinoide cu adolescenți fițoși și enervanți. Nu înțeleg de ce pe Disney Channel văd alți adolescenți fițoși și enervanți în loc să-l văd pe rățoiul Donald. You’re fuckin’ Disney Channel, pipăl! Compania voastră a inventat cele mai cele personaje desenate și tot ce aveți să-mi arătați acu e dințoasa de Miley Cyrus? Și de ce MTV, dacă tot n-au nici ei chef să se țină de propria titulatură (esteți MUSIC television, caraghioșilor) nu se apucă mai degrabă de o serie nouă de Liquid Television (emisiune de animații dubioase de unde s-au lansat Beavis&Butthead, Aeon Flux, Daria și alte dubioșenii culeanu) în loc să o plătească pe Tila Tequila să se tăvălească într-un pat king size cu 12 târfe masculine și alte 12 feminine? Sunt convinsă că animatorii, oricât ar fi ei de jmecheri, au salariul mai mic decât al Tilei, deci ar fi și o economie.

Of. Gata. M-am văicărit destul. Totuși, why so little love for cartoons, grown-up people?

Cred că va trebui să mă apuc de droguri.

15 gânduri despre “De ce nu vă plac, adulților, desenele animate?

  1. Ma bucur sa vad ca nu sunt singura care prefera oricand o animatia in locul unui film „serios”. Iar „9” a fost cel printre cele mai bune filme de actiune pe care le-am vazut in ultimii anii. Trebuie neaparat sa discutam despre desene animate, cred ca tu ai intelege referintele mele animatice 🙂

  2. nu pot sa spun ca am vazut filmele de animatie aparute in ultimii ani (cu exceptia lui wall-e), dar daca cineva poate categorisi „ferma animalelor”, care e film de animatie (ala vehi, original, nu ca astea mai noi ar mult mai blande), drept film pentru copii, eu mananc monitorul din fata mea, cu tot cu firele care-l leaga de priza si unitate, si dupa-aia il platesc la suprapret angajatorului. si mai platesc si vreo amenda, ca am distrus bunurile firmei.

    ca sa nu mai vorbim de filmele de animatie facute de japonezi, si difuzate pe animax (sau care o mai fi programul ala in prezent). tampit sa fii si tot iti dai seama ca filmele alea au fost concepute de la bun inceput numa’ pt adulti. cel putin o parte din ele.

    si mie imi plac filmele de desene animate si desene animate. sunt adult, 30 de ani, maine-poimaine, in toate mintile, cu job si responsabilitati, care-si poarta singur de grija, (adica nu-i nicio hartie care sa zica „retard”, „intarzierea minatala”, alte chestii d-astea) si care nu se drogheaza. si nici nu s-a drogat vreodata. nici macar cu tigari sau alcool.

  3. Da, da 😀 animaniaci din toate tarile, uniti-va!
    Dar sunt destui tampiti care nu isi dau seama ca animeurile de pe Animax nu sunt pentru copii. De parca ar fi vina Animaxului daca iti lasi tancul de scoala primara sa se uite la Death Note la 12 noaptea.

  4. Mie nu imi plac desenele animate pentru ca imi plac drogurile. Ha ha ha
    Alt motiv ar fi ca eu am crescut in fata blocului, cu 2 ore de emisiuni cu Ceausescu pe zi si nu cu Cartoon Network (din pacate). Inca sunt nostalgic dupa Sandy Belle, desi suna cam gay.
    In rest ma uit la Family Guy si South Park. Am fost fan Simpsons o perioada si cam atat.

  5. E OK cu Sandy Belle, poți să fii nostalgic. Toată lumea, dar absolut toată lumea, indiferent de sex, religie și clasă socială, se uita.

  6. Bun, pun si eu o intrebare din acelasi domeniu: e jenant pentru un baiat sa se fi uitat la sailor moon sau acum pot sa recunosc?

  7. Hm, si despre Sailor Moon e relativ OK sa marturisesti, am mai auzit cazuri. Plus ca in Sailor Moon era si un cuplu de lesbiene, poti sa pretinzi ca de-aia te uitai. Lesbienele sunt interesante pentru masculi, nu?

  8. pe mine personal ma plictisesc ingrozitor desenele animate dar imi aduc aminte cu placere de perine si pif et hercule . Sorin are dreptate , pe vremea lui Ceausescu timp de 2 ore efectiv scuipam televizorul-iar desenele animate erau practic inexistente poate ca din cauza asta nu mi-am dezvoltat acest interes pentru animatie.

  9. Dar televiziunea bulgară nu prindeau părinții voștri? Că ăia dădeau și desene animate drăguțe, și emisiuni pentru copii, chiar și în perioada de comunism turbat când la noi erau doar 2 ore de TelejurNicu și TelejurLeana. Leka noșt deța, anyone?

  10. in ardeal nu aveam receptie tv de la bulgari din cauza distantei mai mari si mai ales a muntilor .eu prima data am vazut un film de la bulgari prin ’91 la un revelion in Pitesti. daca exista cineva care sustine contrariul si afirma ca el prindea bulgari in Cluj- ori era fiu de securist colonel ori taticul era sef la aprovizionare pe judet si aveau alt tip de antene ilegale pe atunci .

  11. @Betty: Ah, înțeleg. Noi în București ne uitam numai la bulgari.
    Maică-mea habar n-are cine erau crainici la TVR în anii 80, că nu mai dădea pe TVR deloc. Și ne-am mai uitat la bulgari și după 89, de aia știu și eu Leka noșt deța, cu genericul lor cu iepurașii care locuiau într-o ciupercuță, și serialul cu Pippi ciorap-lung, care la bulgari se numea Dălgoto ciorapce, și așa mai departe.
    @Sorin: A fost prezentat și la Animest documentarul, am vrut să scriu despre el dar eram într-o perioadă de supărare că n-am tovarăși în pasiunea mea pt animație.

  12. Uite iepurasii din ciupercuta: http://www.youtube.com/watch?v=zhulRuMs8Yk
    Cand ma uit la desenele astea ma gandesc ca anii aia au fost cea mai frumoasa perioada din viata mea. Cred ca asta e valabil pentru toti oamenii. Nu aveam nici o grija atunci si cu toata uratenia comunismului din anii 80′ totul mi se parea frumos. Oare de ce trebuie sa se aleaga praful de tot?

  13. Up e nominalizat la Oscar… la categoria Best PIcture (pe langa nominalizarea de la Animated Feature Film). What about that? 🙂 Cu putina ambitie, poti sa consideri si Avataru’ desen animat.

Comentariile sunt închise.